Het is in gesprek met RacingNews365 dat Franz Tost een gesprek met een journalist in herinnering die puur hypothetisch vroeg hoe Mercedes afgeremd kon worden om de races aantrekkelijker te maken. Tost antwoordde destijds dat het het makkelijkste is om Mercedes minder benzine te geven, een statement dat hij nu nog eens toelicht. "Anderen hebben weleens voorgesteld om met strafgewichten of iets dergelijks te werken, maar het makkelijkste is om Mercedes minder benzine te geven. Als je weet dat Mercedes nu zo'n drie tot vijf tienden per ronde sneller is, dan is het niet moeilijk om te berekenen hoeveel brandstof je ze in moet laten leveren om het speelveld gelijk te trekken." "Ik heb het weleens geopperd in een bijeenkomst van de F1 Commissie en Toto Wolff (Mercedes-teambaas, red.) raakte volledig van streek. Maar vroeg of laat gaat die vraag toch komen. En dit is in mijn ogen een mogelijkheid." Het is overigens niet zo dat Tost Mercedes wil afremmen, maar een constructie voor zich ziet, waarbij de best presterende teams - wat op dit moment Mercedes overduidelijk is - ietwat benadeeld worden. Dat gebeurt vanaf volgend jaar al op het gebied van aerodynamica, aangezien de slechtste teams meer uren in de windtunnel mogen doorbrengen dan de topteams. Sterker nog, Tost benadrukt juist dat hij erg onder de indruk is van wat Mercedes gepresteerd heeft in de laatste jaren: "Mercedes heeft geweldig werk verricht door de infrastructuur op te zetten die het mogelijk maakt om op dit ontzettend hoge niveau te presteren. En normaal gesproken moeten teams niet bestraft worden om die goede prestaties, want dat is niet helemaal eerlijk. Maar als iemand me vraagt hoe je dit 'probleem' kunt aanvliegen, dan is dit mijn manier." Met medewerking van Dieter Rencken. Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Meest gelezen