Yuki Tsunoda is voor AlphaTauri de ideale kandidaat om in 2021 naast Pierre Gasly in de Formule 1 te rijden. De Red Bull- en Honda-junior wordt klaargestoomd voor de koningsklasse en reed deze woensdag zijn eerste testmeters in het wit-donkerblauw van AlphaTauri. Daarvoor streek hij neer op Imola, het circuit waar afgelopen weekend werd geracet. De jonge Japanner nam plaats in een Toro Rosso-bolide uit 2018, de STR13, waarin hij meer dan 300 kilometer aflegde: een vereiste voor een superlicentie. Daarnaast moet hij ook nog in de top vijf van de Formule 2-klasse eindigen. In de ochtend reed hij zijn ronden op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in enigszins natte omstandigheden, in de middag kon hij op een droge baan zijn gang gaan. Na afloop stond hij de media, waaronder RacingNews365 , te woord. De F2-coureur vond het verrassend soepel gaan, maar fysiek was het wel een zware pil. "Het rijden was makkelijk, maar fysiek gezien was het een stuk moeilijker. Ik dacht dat het minder zwaar zou zijn voor mijn nek. In F2 heb ik weinig last van mijn nek, en mijn nek is best sterk." "Nadat ik vandaag echter in een Formule 1-bolide heb gereden voel ik het best goed. Zeker bij het aanremmen, de auto remt harder dan ik had geanticipeerd. Ik ga nog flink wat training nodig hebben voordat ik weer in een Formule 1-wagen stap", aldus Tsunoda. Niet alleen het remmen, ook het gas geven zorgde voor een verrassing bij de Japanner. "Zulke krachten voel je niet in de Formule 2", glimlacht de Honda-protegé. "Het was krachtiger dan ik had verwacht. In de regen had ik meer kracht in een Formule 1-wagen dan in droge omstandigheden in een Formule 2-wagen. Dat was de grootste verrassing deze woensdag", zo concludeert de tweevoudig Formule 2-racewinnaar. Met medewerking van Dieter Rencken . Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen