Dat Circuit Zandvoort een klassiek circuit is, dat wordt wel duidelijk als de coureurs de notities van de wedstrijdleiding onder ogen krijgen. Dit weekend zijn er namelijk geen track limits te bekennen op het circuit, maar alleen enkele 'vluchtwegen' die de coureurs moeten gebruiken als ze te wijd gaan in een van de volgende drie bochten. Bocht één: de Tarzanbocht. Er is een vluchtweg die de coureurs moeten nemen als ze de bocht niet kunnen redden. Deze loopt helemaal langs de bandenstapels, waardoor de coureurs aanzienlijk wat tijd zullen verliezen als ze een fout maken. Pas bij het uitkomen van de Tarzanbocht kunnen de coureurs weer terug de baan op komen. Ook bij bocht drie ligt er een vluchtweg. Coureurs komen daar op zeer hoge snelheid aan, nadat ze zich vanaf bocht drie, de Hugenholtzbocht, nagenoeg vol gas een weg hebben gebaand via het Scheivlak naar bocht acht. Dat is een snelle knik naar rechts, voordat de coureurs bij een hevigere remzone aankomen voor bocht negen. Ook daar zullen de coureurs een omweg moeten maken langs de bandenstapels als ze een fout maken. Tot slot is er ook bij bocht elf een vluchtweg. Het tweede rechte stuk van het circuit, waar ook de tweede DRS-zone ligt, eindigt bij bocht elf, waar de coureurs als het ware een klein stadion vol oranje gekleurde fans inrijden. Het is het punt op het circuit waar het hardst geremd moet worden door de coureurs, dus een foutje ligt op de loer. Er is wederom een asfaltstrook die langs de bandenstapels loopt waar de coureurs hun toevlucht kunnen nemen mocht het misgaan. Er zullen dus geen tijden worden afgenomen aankomend raceweekend, tenzij de wedstrijdleiding tijdens de trainingen iets opvalt en de coureurs in een bepaalde baak vaak over de schreef gaan. In Zandvoort is er echter weinig ruimte voor fouten zonder dat je in het gras of het grind komt, dus de kans is klein.
Meest gelezen