We schrijven het jaar 1971. Porsche reist met een enorme line-up af naar Le Mans. De auto, de 917, kent twee uitvoeringen. De long tail (lange staart), en de ingekorte versie, die niet de topsnelheden haalt van zijn langere broer, maar in bochten wel een stuk stabieler ligt. Eén auto wordt ingeschreven voor het duo Gijs van Lennep en Helmut Marko, u weet wel. De auto wordt gesierd door de iconische Martini-livery. Zijn ze favoriet voor de zege? Zeker niet. Ze gaan de nacht in als vijfde, maar komen er als leiders uit door zowel pech voor en crashes van de concurrentie. Maar ook de Nederlands-Oostenrijkse equipe blijft pech niet bespaard. Van Lennep legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit wat er gebeurde: "Porsche had bedacht om gaten te maken in de remschijven voor extra koeling, maar rondom die gaten begonnen haarscheurtjes te ontstaan." Dat bracht natuurlijk een risico van jewelste met zich mee, maar de remmen vervangen, was voor Marko en Van Lennep geen optie: "Daarmee zouden we zeker de leiding uit handen hebben gegeven. Daarop besloten we om dan maar niet meer te remmen (lees: bijna niet meer te remmen)." Daarmee weet het tweetal de finish te halen en wel in leidende positie. Van Lennep zou echter pas veel later te horen krijgen wat hij in het moment nooit had willen horen: "Het chassis was opgetrokken uit magnesium, wat een zeer brandgevoelig materiaal is", legt Van Lennep, uitgeroepen tot dé beste Nederlandse coureur van de twintigste eeuw, uit.
Foto hierboven: vandaag de dag is Van Lennep nog altijd een graag geziene ambassadeur van het merk Porsche. Nog geregeld stapt hij in voor demo's of een rally met klassiekers. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd was als de tactiek met de remmen niet was geslaagd, maar daar haalt Van Lennep als één brok nuchterheid zijn schouders over op: "Je moet ook een beetje geluk hebben, zeker in die tijd was dat het geval." Vorig jaar nog stond de originele auto nog op de Historic Grand Prix in Zandvoort, dit jaar gehouden in het weekend van 16 t/m 18 juni. Daar schitterde hij als nieuw, nadat hij jaren in het museum te zien is geweest met het vuil uit Le Mans er nog op. Raceklaar is de auto echter niet meer: "Omdat het koetswerk van magnesium is, is de auto door de jaren heen heel kwetsbaar geworden." Kwetsbaar, maar onverminderd schitterend, het moet gezegd worden. Overigens, wie was de snelste in die auto, Marko of Van Lennep? "Dat was Marko, ik kwam niet aan de tijden die hij er wel mee wist te rijden, herinnert Van Lennep zich. Vandaag de dag hebben de twee nauwelijks nog contact. "Ik sprak hem vorig jaar denk ik voor het laatst. Het is ook niet zo dat we de deur plat lopen bij elkaar, ook al hebben we samen Le Mans gewonnen. We waren in eerste instantie collega's en niet per se vrienden. Maar het is een bovenste beste kerel." Komend weekend wordt de 100ste editie van de 24 uur van Le Mans verreden. Nederlandse inbreng is er in de topklasse, de Hypercar-klasse, van Cadillac-fabrieksrijder Renger van der Zande. RacingNews365 zal daarbij aanwezig zijn.
Meest gelezen