Dit jaar is het navigeren tijdens de Dakar Rally moeilijker dan ooit gemaakt door de organisatie. In de verraderlijke Saoedische woestijnen is het sowieso al extreem lastig om de weg te vinden, maar de organisatie heeft er nog een schep bovenop gedaan door een extra twist te geven aan het navigeren.
Het roadbook, waarin alle informatie staat die de deelnemers helpt met het navigeren, wordt deze editie namelijk slechts op de avond van te voren, of in sommige gevallen zelfs pas een kwartier van te voren verstrekt aan de coureurs en hun navigators. Op die manier wordt de moeilijkheidsgraad van het navigeren nog verder verhoogd en blijft de precieze route zo lang mogelijk geheim.
Om gesjoemel met het roadbook te voorkomen heeft de Dakar-organisatie ook meerdere camera's geïnstalleerd in auto's van de toppers, om zo te kunnen waarborgen dat er niet wordt gesjoemeld. Dat weerhield Vladimir Vasilyev er niet van om het toch te proberen.
Samen met zijn Oekraïense navigator Vitaly Yevtyehkov werd hij door de organisatie op camera betrapt op het gebruiken van extra instructies, alvorens ze deze uit het raam in de woestijn gooiden. Volgens de regels kunnen de stewards een dusdanige overtreding bestraffen met diskwalificatie, maar dat is niet nodig gebleken.
De Mini van het Russisch-Oekraïense duo ging daags na de overtreding, tijdens de derde etappe, namelijk in vlammen op, waardoor de twee hun Dakar Rally moesten staken. Toch kreeg het duo, dat op dat moment op de elfde plaats in het klassement stond, wel nog een publiekelijke waarschuwing aan de broek van de Franse organisator.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!