Aan spektakel geen gebrek nu een aantal klassieke circuits terug is op de Formule 1-kalender. Er gebeurde genoeg tijdens de races op Mugello en de Nurburgring en met Grands Prix op Portimao, Imola en in Istanboel in het vooruitzicht komen er nog meer circuits aan die qua lay-out voor een boeiend schouwspel moeten kunnen zorgen. Races op deze circuits waren eigenlijk uit nood geboren vanwege de vermagerde kalender door de coronapandemie, maar Giedo van der Garde ziet wel het spektakel toenemen in de races. Heeft corona dan niet een positieve draai gegeven aan het Formule 1-seizoen? "Ja, nou ja, de fans kunnen er natuurlijk moeilijk naartoe en we mogen blij zijn dat er überhaupt races gereden worden en dat dat tot nu toe allemaal goed gaat", brengt Van der Garde nuance aan in gesprek met RacingNews365 . "Wat dat betreft heeft het positieve en negatieve kanten. Ik denk dat de oldschool-circuits heel goed zijn voor de kalender, als je ziet wat daar gebeurt en het spektakel dat het oplevert. Het hele coronaverhaal an sich is natuurlijk negatief, maar dat heb je niet in de hand." Het Formule 1-seizoen is er qua spektakel in ieder geval niet op achteruit gegaan, vindt de coureur. "Ik vind de circuits die ze nu op de kalender hebben, met de Nurburgring, Imola en Portimao, geweldig. Ik ben er altijd voorstander van om echt op die oldschool-circuits te rijden. Die nieuwe circuits hebben ook wel wat, maar neem Imola: ik denk dat iedereen daar met heel veel plezier gaat rijden. Afgelopen weekend was iedereen ook weer super blij dat ze terug waren op de Nurburgring. Dat was toch een spectaculaire race en ik denk dat dat gevoel op Imola ook gaat domineren." De afgelopen jaren kwamen er steeds meer stratencircuits en banen met veel uitloopstroken bij. In het algemeen vond men niet dat dit de spanning ten goede kwam en Liberty Media gaf, toen het de Formule 1 overnam, aan ook graag circuits te bezoeken die de ziel van de sport belichamen. Met Grands Prix op circuits als de Nurburgring en Imola zou de eigenaar van de Formule 1 die belofte waarmaken. De vraag is echter of deze banen in de toekomst weer zullen worden aangedaan door de koningsklasse. Aan interesse geen gebrek, want de directeur van de Nurburgring gaf al aan te hopen dat er meer races op zijn circuit verreden konden worden. Van der Garde zou dat toejuichen, maar weet wel dat er heel veel factoren zijn die een rol spelen waar er wordt geracet. "Dit soort circuits hoort natuurlijk wel op de kalender, maar dat heeft ook te maken met politiek: in welke landen moeten ze rijden? Dat heb je natuurlijk niet zelf in de hand en daar komen verschillende dingen bij kijken." Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen