In 2021 kende Racing Team Nederland veel succes door in het World Endurance Championship wereldkampioen te worden in de LMP2 Pro/Am-klasse. Het team van Jumbo-baas en raceliefhebber Frits van Eerd besloot vervolgens om een nieuwe uitdaging aan te gaan aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het team doet namelijk mee aan de IMSA Endurance Cup, samen met Giedo van der Garde en de jonge Amerikaan Dylan Murry. Dat doen ze in de LMP2-klasse. Het seizoen wordt dit weekend afgetrapt met de 24 uur van Daytona, dat naast de 24 uur van Le Mans de bekendste en grootste endurancerace ter wereld is. Omdat elk team uit vier coureurs moet bestaan tijdens de uitputtingsslag in Daytona Beach, doet ook Rinus 'VeeKay' van Kalmthout eenmalig mee met Racing Team Nederland.
Amerikaans avontuur
RacingNews365 blikte samen met Giedo van der Garde vooruit op de 24 uur van Daytona en de rest van het seizoen. De voormalig Formule 1-coureur heeft enorm veel zin in de nieuwe uitdaging die hij samen met Racing Team Nederland aangaat. "Afgelopen jaar hebben we een fantastisch mooi seizoen gedraaid en werden we wereldkampioen." "Dit jaar was het tijd voor het nieuws. We zaten toch al weer een paar jaar in het WEC en als je uiteindelijk kampioen wordt, wat heb je er dan nog te zoeken? Natuurlijk, als het F1 is dan blijf je en ga je weer aan de slag, maar het is leuk om weer andere uitdagingen te hebben. Toen hebben we de keuze gemaakt om IMSA te doen en dan voornamelijk de lange afstandsraces. We kijken er naar uit!", klinkt hij enthousiast. En wat een race om mee te beginnen: de 24 uur van Daytona, waar Racing Team Nederland vorig jaar ook al eenmalig aan meedeed. Het is de belangrijkste race op de kalender, waarop naast de 24 uursrace in Florida ook de twaalf uur van Sebring, de zes uur van The Glen (Watkins Glen) en Petit Le Mans (Road Atlanta) op het programma staan. "We hebben meteen de grootste van het jaar, Daytona, te pakken. Vorig jaar hebben we er een gehad die helemaal niet goed uitpakte, maar waar we wel favoriet waren en meededen voor de prijzen. Na tweeënhalf uur was het toen al klaar en dus is het dit jaar een soort revanche, om te laten zien dat we wel mee kunnen doen, ook voor de prijzen", klinkt Giedo vastberaden.
"Lekker wheelbangen, gruwelijk!"
Het racen in de Verenigde Staten is echter heel anders dan het de afgelopen jaren was in het World Endurance Championship. Dat weet Van der Garde maar al te goed. "Het verschilt best wel veel. De auto's zijn in principe hetzelfde, maar de balance of performance is er niet. We hebben full power en we rijden nu met andere banden. Uiteraard hebben we geen bandenwarmers, dus dat is ook anders dan we de afgelopen jaren gewend waren." Waar hij vooral naar uitkijkt, is de gevechten met de andere wagens. "Het racen is veel meer hardcore. Als je een paar uur voor het einde twee ronden achter ligt, dan heb je zomaar de kans dat je die nog goed maakt en het laatste uur alsnog vecht om de overwinning. IMSA is echt een kampioenschap dat spektakel is, waar veel dingen gebeuren, het racen hard is en er niet snel straffen worden uitgedeeld. Soms lekker wheelbangen, gruwelijk! Daar kijk ik naar uit." Niet alleen het racen zelf, ook de circuits zijn helemaal anders dan de moderne circuits die Racing Team Nederland in het World Endurance Championship voor de kiezen kreeg. Van der Garde legt uit. "Het zijn echt old school-circuits. Een foutje en je ligt eraf. De muren zijn dichtbij, er is veel gras, het is gewoon spektakel. Dat is wat ons nieuwe avontuur geweldig mooi kan maken!" Het doel is duidelijk: kampioen worden. "Ik hoop dat we een geweldig seizoen kunnen draaien en wie weet kunnen we onderaan de streep het kampioenschap winnen. Ik durf toch wel te zeggen dat kampioen worden het doel is. Het is natuurlijk het eerste jaar en we weten dat het racen en de aanpak anders is. Het is meer hard racen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt… Dan is het een voordeel dat we vorig jaar al Daytona al hebben gedaan, zodat we met die ervaring een mooi seizoen kunnen draaien."
'Coach' Giedo
Naast Frits van Eerd heeft Van der Garde dit jaar gezelschap van de pas 21-jarige Dylan Murry. De jonge Amerikaan zit bij het team, omdat het team verplicht een coureur met een bronzen rating moet hebben. Murry vervangt Job van Uitert, die vorig jaar deel uitmaakte van de line-up die wereldkampioen werd in de LMP2 Pro/Am-klasse in het WEC. In Daytona is ook Rinus VeeKay van de partij. De Nederlander is de vierde coureur, die tijdens de 24-uursrace verplicht is. Van der Garde kijkt uit naar de samenwerking en wil de jonge gasten de komende maanden zo goed mogelijk begeleiden. "Het is ontzettend leuk dat Rinus erbij is. Het is natuurlijk een protegé van Frits die hij al jaren helpt." "Zijn doel was Indycar, maar als dit er dan bijkomt en wij samen die race mogen doen, dan is dat echt een toegevoegde waarde voor het team. Wat betreft de samenwerking zal het natuurlijk eerst nog even zoeken zijn, maar het voordeel is dat Rinus al bij het team geweest is en dat hij ons redelijk goed kent, dus ik denk dat het snel zal gaan." "De andere jongen, Dylan, dat wordt ook wennen en we moeten elkaars sterke punten nog leren kennen. Ik denk dat het een beetje mijn taak wordt dat ik de coach ben binnen het team, om zo alles zo goed mogelijk neer te zetten en iedereen snel op zijn gemak kan laten voelen, zodat iedereen gewoon hard gaat. Dat wordt ook wel mijn doel", aldus Giedo. Naast Racing Team Nederland doet ook nog Renger van der Zande mee, die de 24 uur van Daytona al twee keer eerder won. Hij rijdt namens Chip Ganassi Racing in de hoogste klasse, de DPi. Tijmen van der Helm doet ook mee in de LMP2-klasse, terwijl Kay van Berlo in de LMP3-klasse aan de start staat. In de GTD Pro-klasse zien we Nicky Catsburg terug en in de GTD-klasse rijdt enduranceveteraan Jeroen Bleekemolen. De 24 uur van Daytona begint op zaterdagavond 29 januari om 19:40 Nederlandse tijd en wordt uitgezonden op Ziggo Sport Racing.
Meest gelezen