Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van Kalmthout doet Mid-Ohio daveren: "Ik heb geen magisch knopje!"

Wie afgelopen weekend de deuntjes van het Wilhelmus goed had willen leren kennen, had naar de Mid-Ohio Sports Car Course moeten trekken. Aldaar vloog Rinus van Kalmthout, het jonge autosporttalent uit Hoofddorp, naar twee overwinningen in de Pro Mazda-klasse - de Formule 3 van de IndyCar Series. De 17-jarige Van Kalmthout is na een fabelachtig weekend op weg naar de allereerste titel in zijn autosportloopbaan.

Door op Mid-Ohio twee overwinningen toe te voegen aan zijn score van 2018, staat de Pro Mazda-teller voor Van Kalmthout op zes stuks - waarvan vier opeenvolgend. De jongeling vertelde Racingnews365 in geuren en kleuren hoe hij zijn droomweekend had beleefd en keek met vertrouwen vooruit naar de seizoensafsluitende wedstrijden, iets wat de redacteur van dienst nog op een aparte coupe kan komen te staan. Ha die Rinus, wat een weekend zeg! Heb jij ineens een magisch knopje in je auto? Je gaat als een tierelier! "Haha René, ik kan je bij deze verzekeren dat ik géén magisch knopje in mijn auto heb. Maar ja, het gaat echt super goed! Na Road America (eind juni, waar Van Kalmthout geen probleemvrij weekend kende, RO) heeft mijn team, Juncos Racing, keihard aan de Jumbo-bolide gewerkt. Ze hebben zo ontzettend veel tijd en aandacht in mijn wagen gestoken om deze weer 'goed' te krijgen. Nou, ik kan je zeggen, dat is écht wel gelukt." Het is natuurlijk fantastisch om telkens vooraan te rijden en te winnen, maar leer je dan eigenlijk nog wel bij? "Jazeker! Ook van vooraan rijden kan je een hele hoop dingen leren. Eigenlijk leer je precies de dingen die je niet leert, als je niet vooraan rijdt, haha! Je wilt de rest te slim af zijn, bijvoorbeeld na een herstart. Je moet zo constant als mogelijk rijden, kan je geen enkel foutje permitteren en probeert eigenlijk alles perfect te doen." Nu je de herstarts toch noemt - hoe zit dat eigenlijk? Wij zijn in Europa gewend dat de leider gas mag geven, maar jullie wachten heel erg lang? "Jup, wij hebben te maken met een zogenaamde Safety Car-lijn. Pas als we die voorbij zijn, mogen we op het gas gaan. De leider moet dus ook wachten totdat hij die lijn is gepasseerd, en meestal ligt die lijn pas na de laatste bocht. In de briefing voorafgaand aan het weekend krijgen we de precieze ligging te weten en kunnen we ons erop voorbereiden. Op Mid-Ohio lag de lijn ter hoogte van het insturen van de pitstraat, dat is hier bij het uitkomen van een bocht. Je moet goed timen: de eerstvolgende bocht was een downforcebocht, dus als je goed uitkwam, wist je dat je tegenstanders geen kans zouden krijgen. In Europa mag de leider inderdaad gasgeven wanneer het hem schikt, zolang hij de Safety Car maar niet inhaalt. Dat is bij ons dus íetsje anders." Tekst gaat verder onder foto

Je staat nu eerste in het kampioenschap en hebt met name van Parker Thompson (20) dreiging. Wat zijn Thompsons sterkste punten en op welk gebied denk jij hem de baas te zijn? "Parker bezet de tweede plaats in de strijd om de titel, maar die heeft het kampioenschap zeker nog niet uit zijn hoofd gezet. Hij is áltijd snel, dat is zijn sterke punt. Het maakt niet uit waar we zijn of op wat voor soort circuit we rijden. Hij zal er altijd bij staan en daar moet je rekening mee houden. Wat betreft mezelf.. Ik denk dat ik iets beter partij kan geven in wiel-aan-wiel gevechten. Als het op één moment aankomt denk ik, dat ik een betere actie kan zetten." Wie Rinus van Kalmthout zegt, zegt Arie Luyendijk. We zien de racelegende vaak even bij je buurten. Heeft Luyendijk je dit weekend nog van bruikbare tips of adviezen kunnen voorzien? "Arie zit natuurlijk bij de wedstrijdleiding van de IndyCars, dus hij is vrijwel bij elke race die ik rijd aanwezig op het circuit. Hij komt altijd voor en na een wedstrijd bij me langs en ik heb het gevoel dat hij super trots is, wat mij erg blij maakt. Arie geeft me nog wel tips, maar laat me eigenlijk steeds meer een beetje mijn gang gaan. Zoals we kunnen zien, lijkt dat best goed te gaan!" Ook al is het nog geen augustus, jullie seizoen duurt niet heel lang meer. Begin september is het klaar. Kijk je al met een schuin oog naar 2019? "Natuurlijk ben ik al een beetje vooruit aan het denken, maar wat ik volgend jaar ga doen hangt af van of ik kampioen word in de Pro Mazda. Het liefst blijf ik in de Verenigde Staten rijden en doe ik een stapje hogerop in de Mazda Road To Indy - dus naar de 'Formule 2', de Indy Lights." Tot slot: de volgende wedstrijd is op Gateway, een oval waar je nog nooit hebt geracet. Het zal de derde ovalrace uit je carrière worden en de tweede van 2018. Ben je het inmiddels al een beetje gewend, dat constante linksaf gaan? "Gateway is eigenlijk de eerste oval van het jaar. De oval waarop we eerder dit jaar reden, de Lucas Oil Raceway, was meer een badkuip dan een oval. Dít is echt een oval, we rijden ook in het voorprogramma van de IndyCars. Ik denk dat mijn kansen erg hoog liggen, zeker in vergelijk met mijn directe concurrent. Juncos, mijn team, heeft hier vorig jaar met de Indy Lights en de oude Pro Mazda's kunnen racen, de rest van de teams niet. Tijdens het raceweekend hebben we een vrije training die slechts een half uur duurt en daarna moeten we al kwalificeren. Ik denk dat we dus wel een klein voorsprongetje hebben." Maar nu eerst: vakantie! "Inderdaad! Op 25 augustus mag ik weer aan de bak, tot die tijd kan ik uitrusten, met mijn familie zijn en nog wat aan school doen. Ik kan echter niet wachten om weer in mijn Jumbo-bolide te springen voor de race in Gateway!" Enneuh, wat spreken we af als jij kampioen wordt? "Dan verf jij je haren in de kleuren van mijn wagen!"

Viaplay
x
Ferrari-overstap Hamilton is kritiek helemaal beu: "Ze blijven shit over me uitkramen"