Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van Kalmthout kan titel ruiken: "Van start gaan is al bijna voldoende"

Dat-ie kampioen gaat worden lijkt een zekerheidje, wanneer het gaat gebeuren is de vraag. Rinus van Kalmthout is bezig aan een fenomenaal seizoen in de Pro Mazda-klasse, noem het de Formule 3 van de Verenigde Staten. Het 17-jarige supertalent heeft nog twee wedstrijden op het programma staan en het starten van beide races is al bijna voldoende voor het veroveren van de titel.

Afgelopen weekend reed Van Kalmthout naar zijn vijfde achtereenvolgende racewinst in de Pro Mazda, het betrof alweer de zevende seizoenszege. Bovendien was de Hoofddorper voor de eerste keer in zijn loopbaan victorieus op een oval. Samen met Racingnews365 blikte Rinus VeeKay, zoals hij voor het gemak door het leven gaat in de States, terug op zijn wedstrijd. Ha Rinus, onze Nederlandse hoop in Amerika, je gaat kampioen worden! Hoe zit het met de titelkoorts en hoe heeft zich dat ontwikkeld in de laatste weken? "Hey René, het was een super lekker weekend! Mijn grote titelrivaal Parker Thompson heeft een beetje pech gehad op Gateway Motorsports Park, de oval waar we afgelopen weekend reden. Nu sta ik veel punten voor en eigenlijk moet ik gewoon van start gaan in de laatste wedstrijden, dan ben ik al zo goed als kampioen. Het is heerlijk! Ik hoef niet al teveel meer na te denken over punten, kan meer risico's nemen. Ik sta namelijk zo ver voor dat ik mezelf gewoon weer kan laten zien. Het zou fijn zijn om ook in Portland, waar de laatste twee races worden verreden, te winnen." Deze overwinning was uniek: het is de eerste keer dat je hebt weten te zegevieren op een oval. Vertel ons eens hoe dat voelt. "Het voelt natuurlijk ontzettend fijn. Het is ook wel lekker om je eerste ovalzege op een baan als Gateway te boeken, en niet in bijvoorbeeld die meer op een badkuip ogend circuit als de Lucas Oil Raceway. De auto was weer een pareltje, er mankeerde wederom niets aan de Jumbo-bolide van Juncos Racing. Een goede auto maakt, zeker op een oval, een wereld van verschil." In Amerika praat men altijd over drie disciplines: road course, street course en oval oftewel permanent circuit, stratencircuit en oval. Jij hebt de trilogie nu te pakken, aangezien je op elke discipline hebt gewonnen. Heb je het idee dat je er nu echt 'bij' hoort? "Ik denk dat het zeker helpt om succesvol te zijn op de verschillende disciplines. Een ovalwinst voelt bovendien erg goed. Het enige wat ik nog mis en wat ik wel moet bereiken om het van de bucket list af te kunnen strepen, is een poleposition op een oval! Ik kan eigenlijk amper wachten, ik wil gewoon lekker doorgaan zo en nog meer races winnen."

Bij de start verschalkte je de polesitter direct, om daarna eenvoudig naar de winst te rijden. Had je een bepaalde strategie in je achterhoofd, voorafgaand aan de race? "Ja, ik had wel een gameplan, maar eigenlijk alleen voor de eerste ronde. Ik wist dat het in die ronde moest gebeuren, poleman Harrison Scott moest toen aan de kant worden gezet. In de eerste ronde push je normaal gesproken niet zo hard in de eerste bocht, maar op een oval heb je niet heel erg warme banden nodig om toch grip te hebben. Ik ging in de eerste bocht buitenlangs bij Harrison, dat was precies zoals ik het voor me had gezien en had ingepland. Voor de rest was het gewoon pushen." Wij kunnen in Europa lastig inschatten hoe sterk deze raceklasse is. Wat vind je er zelf van? "Ik denk dat dit het sterkste veld is waarin ik ooit heb gereden. Parker Thompson (20) en Harrison Scott (22) zijn bijzonder sterk. Bovendien worden er zo af en toe gasten uitgenodigd die over komen vliegen vanuit Europa om een wedstrijdje mee te doen en die jongens zijn over het algemeen ook erg goed. Het Pro Mazda-veld is niet het allergrootste veld, maar toch wel heel erg competitief." Wanneer is 2018 perfect? "Ik denk dat 2018 perfect is als ik kampioen ben geworden. Eigenlijk moet ik in de laatste races ook gewoon winnen, of in ieder geval bij de beste drie eindigen zodat ik de gang naar het podium mag maken. Dat is een eis van mezelf, ik wil kampioen worden op een manier waar ik met een gevoel van trots op terug kan kijken." Wanneer kunnen we je ooit zo aanmoedigen zoals bij Max Verstappen in Spa-Francorchamps? "Ik hoop dat dat ooit gaat gebeuren! Ik weet niet wat er in de toekomst komt, maar ik ben in elk geval aan het streven naar de IndyCar. Hopelijk komt de IndyCar zodra ik er rijd eens naar Spa-Francorchamps, zodat mensen daar kunnen komen supporten. Of misschien wel terug naar het TT Circuit in Assen, dat zou heel vet zijn. Ik hoop dat ik degene ben die een tweede oranjekoorts kan inzetten, maar dan voor de IndyCar!" Van Kalmthout rijdt komend weekend de slotraces van zijn Pro Mazda-kampioenschap en kan in de eerste wedstrijd de titel al veiligstellen. De races op de Portland International Raceway zijn live te volgen via het YouTube-kanaal van de IndyCar Series, alsmede de Facebook-pagina van diezelfde klasse. De eerste race begint in de nacht van zaterdag op zondag om 01.50 uur Nederlandse tijd, de tweede wedstrijd is zondagavond te zien vanaf 23.15 uur.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi