Natuurlijk is het nog veel te vroeg voor een definitief oordeel - de coureurs hebben immers nog geen race gereden - maar we maken vlak voor de start van het seizoen wél de tussenbalans op. Wie zit er nu al op z'n plek bij zijn nieuwe team en waar wil het nog niet vlotten?
Sergio Perez
2020 was een emotionele rollercoaster voor Perez. Hij raakte besmet met het coronavirus, miste daardoor een aantal races, kwam terug en won de Grand Prix van Sakhir en verloor als klap op de vuurpijl zijn stoeltje bij Racing Point. Maar het tij zou keren. Eind vorig jaar tekende hij een contract bij Red Bull. Met de overstap rijdt de Mexicaan eindelijk voor een topteam en hij noemde de overstap 'een kans die eenmaal in je leven voorbij komt'. Het is de Mexicaan er dus alles aan gelegen om een goede indruk te maken en dat is ook te merken. Zelf zegt hij nooit harder te hebben gewerkt dan nu en ook zijn bazen Christian Horner en Helmut Marko zijn meer dan tevreden. Na afloop van de wintertest in Bahrein, was Marko zelfs lyrisch over Perez. "We zijn ontzettend tevreden met hem. Hij reed een hele goede longrun, de snelste zelfs", zei hij tegen Motorsport-Magazin . Belangrijk voor zowel Red Bull als de coureurs is de samenwerking tussen Perez en Max Verstappen. Daarover zei de Mexicaan het volgende in de podcast Beyond the Grid : "Max is een zeer relaxte gozer. Er spelen geen politieke dingen om hem heen. Hij houdt gewoon van racen en we hebben de keren dat we samen waren al genoeg plezier gehad."
Sebastian Vettel
Een van de meest besproken transfers van de winter is de overgang van Vettel naar Aston Martin. De Duitser verloor bij Ferrari het duel met Charles Leclerc en hij werd vriendelijk de deur gewezen door teambaas Mattia Binotto. Bij het tot Aston Martin omgedoopte Racing Point werd de viervoudig wereldkampioen met open armen ontvangen. De wittebroodsweken waren uiteraard een en al hosanna. Teambaas Otmar Szafnauer en eigenaar Lawrence Stroll gaven hoog op over Vettel en zagen dat de Duitser de juiste instelling heeft en niets van het heilige vuur verloren heeft. De wintertest in Bahrein verliep echter allesbehalve soepel. Vettel en Aston Martin bungelden onderaan de lijst qua aantal gereden rondjes en onder andere een kapotte versnellingsbak en problemen met de 'boost pressure' speelden het team parten. Daarnaast moet hij nog wennen aan de low rake Aston Martin ten opzichte van high rake Ferrari. Eigenlijk heeft de Duitser meer te verliezen dan te winnen. Hij neemt het op tegen Lance Stroll die over het algemeen wordt beschouwd als een van de mindere Goden in de Formule 1. Verslaat hij hem met overtuigende cijfers, dan is dat niet meer dan logisch. Lukt dat niet, dan zal er snel aan zijn toekomst bij het team getwijfeld worden.
Daniel Ricciardo
Riccardo had bij Renault de stijgende lijn te pakken. Waar hij in het eerste jaar nog als negende eindigde zonder een podium te pakken, was hij eind 2020 terug te vinden op de vijfde plaats met twee podiums achter zijn naam. Toch stapt hij over naar McLaren waar hij een constant stijgende lijn ziet. En dat heeft hij goed gezien. McLaren eindigde afgelopen seizoen niet voor niets als best of the rest achter Mercedes en Red Bull in het constructeurskampioenschap. Ricciardo lijkt er ook direct op z'n plek te zitten, natuurlijk geholpen door zijn open persoonlijkheid. Wat ook meehelpt is de soepele wintertest die het team aflegde. McLaren stapte over van Renault-power naar Mercedes-motoren, maar van een overgangsperiode lijkt amper sprake. Het team en Ricciardo reden veel ronden zonder noemenswaardige problemen.
Carlos Sainz
Waar Sainz als Red Bull-product jarenlang getipt werd om voor het Oostenrijkse team te rijden, krijgt de Spanjaard zijn kans in de top van de Formule 1 bij een ander team: Ferrari. Hij verliet daarvoor McLaren, dat het op dit moment beter doet dan de Scuderia. Maar Ferrari is en blijft natuurlijk een topteam, ook al finishte het afgelopen seizoen op een beschamende zesde plek in het constructeurskampioenschap. Voor Sainz is te hopen dat de positieve berichten over de verbeterde krachtbron juist zijn. De Spanjaard zelf moet nog zijn plek vinden bij het team, maar leek gedurende de wintertest zich steeds meer thuis te voelen in de auto. Of het genoeg is om Charles Leclerc bij te benen of zelfs te verslaan is nog niet zeker, maar net als bij Perez hoeft dat ook niet. Hij heeft zijn langverwachte kans bij een topteam gekregen, nu is het aan hem om te presteren. Op de korte termijn lijkt hij niet per se op een betere plek terecht te zijn gekomen dan vorig jaar, maar op de lange termijn kan het grote Ferrari weer terug naar de top keren en kan Sainz gaan schitteren.
Meest gelezen