Het FIA-onderzoek naar Toto en Susie Wolff was groot nieuws. Een businessmagazine liet optekenen dat er wellicht sprake zou zijn van belangenverstrengeling tussen de teambaas van Mercedes en zijn vrouw, de manager van de F1 Academy, een raceklasse voor vrouwen. Toto zou op die manier toegang hebben tot vertrouwelijke informatie vanuit de F1, waarna de mondiale autosportbond aankondigde de zaak te gaan onderzoeken.
Toto en Susie reageerden zeer verontwaardigd, net als alle andere Formule 1-teams. In de publicatie stond dat een aantal andere teams hadden geklaagd over Toto, maar diezelfde teams waren er als de kippen bij om dat te ontkennen. De FIA trok daarom een dag later het onderzoek weer in. Ferrari-teambaas Fred Vasseur is van mening dat de zaak niet goed is voor de Formule 1, zo vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365.
"Ik denk dat al deze verhalen vrij gênant zijn voor de sport", vindt Vasseur. "Bij de publicatie van een magazine, al denk ik niet dat dat het juiste woord is, en in deze situatie, moet je voorzichtig zijn met wat je zegt. Er zat uiteindelijk 24 uur tussen de eerste en tweede aankondiging. Het zou correct zijn geweest vanuit de FIA om slechte conclusies te vermijden in de 24 uur voor het eerste statement. Alle teams waren zeer samenhorig en mijn eerste conclusie was dat we samen kunnen acteren. Het is niet vaak zo dat Red Bull Toto steunt, dus dat moeten we opmerken."
Anderen bekeken ook:
Vasseur wil saamhorigheid terugzien in onderhandelingen
Vasseur hoopt dat die lijn wordt doorgetrokken in het vaststellen van een nieuw Concorde Agreement. Dat is het commerciële contract tussen de teams van de F1 en de FIA, die voor de periode na 2025 vernieuwd moet worden. "Ik denk dat het goed voor ons is om een positie in te nemen en (over de toekomst red.) te discussiëren met de stewards. Het is de eerste keer dat de teams dit lieten zien en we weten dat de onderhandeling over het Concorde Agreement cruciaal is. We bevinden ons in een betere situatie dan vijf jaar geleden, toen we de huidige overeenkomst tekenden. Je mag niet vergeten dat vier of vijf teams bijna failliet waren."
"Gelukkig is dat nu niet meer het geval, want onze business is veel duurzamer", vervolgt Vasseur zijn verhaal. "Dat komt door de budget cap en de prijsdistributie en binnen de Formule 1 is het een garantie op een stabielere toekomst. Ik ben er niet zeker van dat we Audi hadden kunnen aantrekken zonder de huidige financiële reglementen. Nieuwe investeerders traden toe tot de Formule 1 door de nieuwe financiële reglementen en het Concorde Agreement. We moeten blijven samenwerken."
De Fransman wil dat de teams ook blijven spreken met de FIA. Vasseur is niet blij met bepaalde regels. "De fans moeten begrijpen wat we doen. We kunnen praten over track limits en de maximale rondetijd in de kwalificatie. Dat laatste was echt een grap. Ik denk dat George Russell veertien keer naar de stewards is geweest en geen enkele keer een straf heeft gekregen. Dat betekent dat de regel niet in orde is of de stewards hem gewoon niet toepassen. Ik denk dat we de samenhang nodig hebben voor de fans, de sponsoren en de stakeholders van de sport. Wel heb ik het nu over tijdelijke problemen, terwijl we grote onderwerpen moeten bespreken. Er moet samenhang zijn voor 2026."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!