Met zijn 22 lentes is Rinus VeeKay nog steeds een van de jongste coureur op de IndyCar-grid, maar toch begint hij volgend jaar al aan zijn vierde seizoen in de hoogste raceklasse in de Verenigde Staten. Afgelopen augustus tekende hij een nieuw, meerjarig contract bij Ed Carpenter Racing, waardoor we de komende jaren nog steeds van hem zullen kunnen genieten. Tijdens een kort verblijf in Nederland sprak de coureur, woonachtig nabij Miami, met RacingNews365 over zijn afgelopen seizoen en over zijn collega's die afgelopen maanden testten in de Formule 1. Alex Palou en Pato O'Ward mochten bij McLaren bijvoorbeeld meters maken in F1-materiaal. Zou dat ook wat voor VeeKay zijn? "Voor een test zou ik het best een keer willen doen, zo lang het de IndyCar niet negatief beïnvloedt", antwoordt hij gedecideerd. "IndyCar staat bij mij met afstand bovenaan. Zo lang het blijft zoals het nu is, is IndyCar mijn grote doel. Ik heb het nu gehaald, maar ik wil nu echt succesvol en een van de beste worden. Als je iets wilt moet je er vol voor gaan, of helemaal niet, dus ik ga er nu vol voor", aldus VeeKay.
VeeKay: "Zou me snel aan F1 aan kunnen passen"
Gevraagd of VeeKay zich snel aan zou kunnen passen aan F1-materiaal, denkt hij dat dat wel moet lukken. IndyCar is, op de G-kracht na, eigenlijk minstens zo zwaar als de koningsklasse van de autosport. De Nederlander legt uit wat hij bedoelt. "Ik denk wel dat ik dat zou kunnen. Ik weet dat de G-krachten iets zwaarder zijn, dus mijn nek zal misschien een beetje moeten wennen. Wat betreft de rest is IndyCar op de G-krachten na wat zwaarder, dus ik denk dat ik redelijk snel op snelheid zou zitten. Ik heb door de jaren heen in veel verschillende formule-auto's gereden, dus ik denk dat ik me snel aan zou kunnen passen. Dat is wel een van mijn kwaliteiten." Daarbij stipt VeeKay ook de verschillen aan tussen een F1- en een IndyCar-race. "Ik denk dat je continu iets harder wordt gepusht. In F1 heb je elke race natuurlijk veel fuel saven. In IndyCar komt dat ook wel eens voor, maar soms heb je een strategie die elke ronde vol op de limiet is en je gewoon moet knallen. Daardoor ligt je hartslag denk ik toch iets hoger en heb je wat meer die adrenaline." "Bovendien is het vaak ook iets closer racen, dus als je in een gevecht zit is het voorvleugel tegen achtervleugel. We hebben daarnaast geen stuurbekrachtiging en heel veel hobbels op het circuit. Voor de schouders is het dus heel zwaar", zo luidt de redenering van de 22-jarige coureur.
Megaseizoen Verstappen
Natuurlijk hield VeeKay ook de verrichtingen van Verstappen in de gaten. Hij was zeer onder de indruk van zijn landgenoot en voorspelt volgend jaar een sterk Mercedes. "Elke race die ik heb kunnen volgen, heb ik gevolgd." "Het was natuurlijk Verstappen zijn beste seizoen tot nu toe. Ik weet niet of het nog veel beter kan. Hij heeft de records verbroken, het was een megaseizoen. Als je al zo vroeg kampioen wordt, dan laat dat zien dat je het heel goed doet." "Ik denk dat Mercedes in 2023 weer de grote uitdager wordt. Ferrari zal met de nieuwe teambaas wat meer tijd nodig hebben, ze moeten even wennen. Mercedes kwam daarentegen heel hard terug aan het einde van het seizoen, dus ik denk dat zij het wel weer gaan vinden. Het is een team van zo'n goede kwaliteit, met zulke goede mensen, dus die zullen dat gat wel dicht kunnen trekken." Check hieronder het hele video-interview met Rinus VeeKay
Meest gelezen