Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Veel strategische opties voor Verstappen om terrein goed te maken tijdens GP Hongarije

Pirelli heeft zoals altijd op zondag haar voorspellingen gedaan voor de race. Tijdens de Grand Prix van Hongarije zijn er volgens de Italianen een aantal verschillende strategieën mogelijk.

De Grand Prix van Hongarije belooft een interessante race te worden. Niet alleen omdat de startopstelling er vergeleken met de afgelopen twaalf races heel anders uit ziet, maar ook omdat het lastig inhalen is op de Hungaroring. Max Verstappen en Sergio Perez zullen zich vanaf P10 en P11 naar voren willen strijden en hetzelfde geldt voor Lewis Hamilton vanaf de zevende stek. Tegelijkertijd zullen Carlos Sainz en Charles Leclerc geen genoegen nemen met P2 en P3 en zullen zij ook respectievelijk één en twee plekken willen winnen tijdens de Hongaarse GP. Gelukkig voor iedereen heeft Pirelli een aantal verschillende strategieën op papier gezet, waardoor we tijdens de GP nabij Boedapest mogelijk een aantal afwijkende tactieken kunnen zien.

Zowel één- als tweestopper mogelijk

Volgens de Italiaanse bandenleverancier zijn er namelijk twee verschillende strategieën de snelste. Een tweestopsstrategie met twee keer medium en een keer de zachte band is volgens Pirelli de snelste strategie, tezamen met een eenstopper op medium en hard. Historisch gezien is het echter verdomd lastig inhalen op de Hungaroring, waardoor het nog maar de vraag is of een tweestopsstrategie met snellere banden loont, omdat track position in Hongarije zo belangrijk is. Een andere eenstopper behoort volgens Pirelli ook nog tot de mogelijkheden. In dit geval een eenstopper waarbij de zachte en de harde compound wordt gebruikt. Deze is net wat langzamer dan de twee eerder genoemde strategieën, maar veel scheelt het niet. Tot slot wijst de bandenleverancier ook nog naar een tweestopper waarbij alle drie de verschillende banden een stint worden gebruikt. Deze staat onderaan het lijstje, dus is op papier de minst gunstige, maar wie weet waagt iemand zich er aan! Check hieronder de mogelijkheden volgens Pirelli. Het artikel gaat daarna verder.

Welke banden zijn er beschikbaar?

Een kanttekening is natuurlijk dat Pirelli er soms wat naast zit met haar voorspellingen. In Frankrijk garandeerde de partij namelijk een tweestopper, maar in de praktijk voerde vrijwel elke coureur een eenstopsstrategie uit. Welke strategieën in Hongarije mogelijk zijn, is echter afhankelijk van de banden die de coureurs beschikbaar hebben tijdens race. Kijkend naar de drie topteams (Ferrari, Red Bull en Mercedes) zien we dat iedereen dezelfde mogelijkheden heeft. Alleen Perez heeft nog een vers setje van de rode band, maar of dat hem veel voordeel opbrengt ten opzichte van de rest is nog maar zeer de vraag. Voor de rest van de coureurs van de drie topteams zijn alle door Pirelli voorgestelde strategieën in ieder geval mogelijk, zij het met gebruikte zachte banden. Het wordt interessant om te zien op welke banden de verschillende coureurs gaan starten. Kiezen ze met de rode band de aanval, of met de medium band voor meer zekerheid en track position? Een spannende race is in aantocht. Check hieronder alle beschikbare banden voor de race.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi