Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Vergevorderde plannen voor nieuw Brits F1-team onthuld

Nu de FIA's Expression of Interest procedure voor nieuwe Formule 1 teams in volle gang is, kan RacingNews365 onthullen dat de plannen voor een Brits F2/3 team dat in 2026 in de F1 komt, zich uitkristalliseren. Onder de naam H26 is het team begonnen met windtunnel testen.

De Formule 1 is een geheimzinnige sport, maar ondanks alle geheimzinnigheid blijft er maar weinig lang geheim. De reden is simpel: het overgrote deel van de spelers in de F1 zit gevestigd in een handvol Britse plaatsen, van Silverstone (Aston Martin) naar Brackley (Mercedes), Banbury (Haas), Enstone (Alpine), Wantage (Williams), Woking (McLaren) en Milton Keynes (Red Bull). Vrijwel iedereen binnen het kleine F1-wereldje kent elkaar goed. Als ze elkaars mond niet voorbijpraten tijdens een winkelbezoek in de (raceloze) weekenden, dan doen hun partners dat wel op het schoolplein... Het duurde dan ook niet lang voordat de informatie over vier potentiële nieuwe F1-teams bekend werd, waaronder informatie over het potentiële team uit Saoedi-Arabië - Formula Equal - dat in 2026 wil toetreden tot de koningsklasse . Daarbij kwam ook informatie naar buiten over een mogelijk project van Hitech GP.

Hitech bouwt F1-team op

Wat deze bronnen gezamenlijk deelden met RacingNews365 over de vooruitgang die tot nu toe is geboekt door 'H26', is niets minder dan indrukwekkend. Een van onze bronnen gaf zelfs aan dat het project zo vergevorderd is dat er al windtunneltests worden uitgevoerd in de voormalige windtunnel van Mercedes in Silverstone, die momenteel wordt gebruikt door de Mercedes Applied Science-divisie van het merk. Dit alles is een logische zet, omdat een andere bron suggereerde dat Hitech zich richt op een motordeal met Mercedes, waardoor Hitech het team van Aston Martin kan vervangen als een soort 'B-team' van Mercedes. Naar verluidt is de band tussen Toto Wolff en Lawrence Stroll al slechter geworden... Ondertussen worden er ook aerodynamische voorbereidingen getroffen met het oog op de reglementen voor 2026, die achttien maanden voor de start van dat seizoen bevestigd zullen worden. Daarnaast is H26 naar verluidt begonnen met het ontwerpen van een chassis op basis van de bekende crashtests. Volgens een werknemer van H26 is het de bedoeling dat het team klaar is om van start te gaan wanneer de FIA groen licht geeft (als de FIA dat gaat doen), dit na het selectieproces voor de nieuwe teams. De streefdatum hiervoor is 30 juni, al wordt de datum mogelijk nog verschoven De hierboven genoemde werknemer verwacht dat H26 alle registratieformaliteiten ruim voor de deadline heeft afgevinkt.

Belangrijkste personeel en faciliteiten

H26 staat onder leiding van Dave Greenwood, een voormalige Ferrari performance engineer met ruime F1- en WEC ervaring. Mark Smith, voorheen werkzaam bij Renault, Red Bull en Caterham, wordt hiernaast technisch directeur. Keith Barclay (ex-Red Bull) is genoemd als Chief Designer, met James Knapton (meerdere F1-teams) als Head of Vehicle Science. Het uiteindelijke plan is dat H26 zal opereren vanuit een speciaal gebouwde campus van 40 hectare in Bicester, waarvoor naar verluidt al een bouwvergunning is verleend. Totdat de faciliteit klaar is, werkt het zestigkoppige team vanuit twee locaties in Silverstone, namelijk Hitech's voormalige thuisbasis van haar F2 en F3-project, gelegen in Silverstone. Er worden ondertussen meer mensen aangenomen. Hitech-teambaas Oliver Oakes, wereldkampioen karting in 2005, heeft al lang plannen voor een overstap naar de koningsklasse, net zoals Jordan, Williams, McLaren en Stewart (nu Red Bull) deden: een Formule-klasse per keer. Hitech werd oorspronkelijk gefinancierd door Dmitry Mazepin, vader van voormalig F1-coureur Nikita. Bronnen dicht bij Oakes houden vol dat de twee uit elkaar zijn gegaan, zij het op vriendschappelijke voet, nog voor de Russische inval in Oekraïne.

Geldzaken

Dit roept natuurlijk de vraag op: Waar komt de financiering vandaan om minstens zestig hooggekwalificeerde (en dure) engineers drie jaar lang in dienst te houden? Wolff stelde onlangs dat het nu ongeveer een miljard dollar kost om een team op de been te brengen totdat het in aanmerking komt voor prijzengeld. Oakes heeft naar verluidt de nodige steun gevonden (een van de huidige geldschieters is een oliemaatschappij uit de Emiraten), al bestaat er enige twijfel over waar precies. Vergeet niet dat de uiteindelijke geldschieters van Williams ook geheimzinnig zijn. Ja, Dorilton Capital is eigenaar van Williams, maar wie is eigenaar van Dorilton? Toen de BBC eind 2021 in het overlijdensbericht van Frank Williams schreef dat Dorilton 'wordt geleid door offshorebankier Peter de Putron' werden deze verwijzingen met spoed verwijderd. Te dicht bij de waarheid of helemaal mis? Wie weet, maar feit blijft dat de financieringsbron van Williams nog altijd geheim is. Onder die omstandigheden zouden de FIA en de F1 het moeilijk voor elkaar krijgen om H26 op die basis te diskwalificeren. De FIA en de F1 krijgen dus vooralsnog vier kandidaten voorgeschoteld: Andretti, Formula Equal, H26 en Panthera. Uiteindelijk kunnen maximaal twee partijen toetreden tot de F1. Twee aan het Midden-Oosten gelieerde teams, één met een 50/50-verdeling tussen mannen en vrouwen en het andere dat zich een weg omhoog baant op de autosportladder. Andretti/Cadillac dat voldoet aan de Amerikaanse eisen, plus het aan Azië gelinkte Panthera. In ieder geval zullen twee van hen enorme sommen geld hebben uitgegeven aan hun droom om te gaan racen in de Formule 1. RacingNews365 heeft contact opgenomen met Hitech en Mercedes voor commentaar.

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024