Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vergezelt Mercedes Red Bull en Ferrari in strijd om pole? "Dat gaan we nu nog niet roepen"

De nieuwe upgrades bij Mercedes hebben voor vooruitgang gezorgd. Het team van Lewis Hamilton en George Russell is voorzichtig optimistisch over de start van het weekend in Miami.

Na een aantal tegenvallende races is Mercedes met goede moed begonnen in Miami. De Duitse renstal nam een aantal upgrades mee, waarmee volgens Andrew Shovlin vooruitgang is geboekt. De Trackside Engineering Director van Mercedes hoopt dat het een stap voorwaarts is richting de andere topteams. Tijdens de eerste trainingen voor de GP van Miami werd al duidelijk dat Lewis Hamilton en vooral George Russell beter mee konden komen met concurrenten Red Bull en Ferrari. Russell klokte tijdens de tweede training zelfs de snelste tijd van de sessie, terwijl Hamilton de vierde tijd neerzette. Shovlin blijft echter voorzichtig met zijn voorspellingen. Bij Sky Sports krijgt hij de vraag voorgeschoteld hoe groot de progressie is die er door de nieuwe upgrades is geboekt. "Dat gaan we niet zeggen, maar het is een bemoedigende start van het weekend", antwoordt de Mercedes-engineer. "We probeerden altijd al het gewicht te verminderen. We zijn nog altijd te zwaar, maar de updates lijken goed te werken." "In Imola hadden we problemen met het opwarmen van de banden en het grootste probleem hier is oververhitting. Of we er daardoor juist weer goed voor staan, weet ik nog niet. We willen niet te enthousiast worden over waar we nu staan. We weten dat we nog veel werk moeten verrichten."

Minder porpoising bij Mercedes

Bij het nieuwe circuit in Miami had men niet direct verwacht dat de coureurs minder last zouden hebben van porpoising, oftewel het gestuiter van de bolides. Mercedes heeft er in ieder geval minder last van. "Het is er nog steeds een beetje, maar wel minder", aldus Shovlin. "Van circuit tot circuit krijgen we te maken met verschillende hoeveelheden gestuiter. We snappen nog niet waarom." "In Djedda, bijvoorbeeld, leek het erger dan in Bahrein. We proberen daar nog een beter beeld van te krijgen. Hier gaat het in ieder geval beter en het is niet het probleem dat we in Imola hadden. Maar in Imola, met slechts één sessie om de auto klaar te stomen, werkte het tegen ons. Dit kwam doordat het op dit moment geen makkelijke auto is om af te stellen."

Vooruitgang door de upgrades van Mercedes

Voor de GP van Miami heeft Mercedes nieuwe voor- en achtervleugels meegenomen voor Hamilton en Russell. "In de basis is er vooral meer downforce met dezelfde mate van drag. De achtervleugel is een efficiëntere vleugel geworden dan de vorige", aldus Shovlin. "Dit samen is nuttig en, zoals ik zei, de nieuwe onderdelen maken we lichter. Dat helpt met gewichtsbesparing in de auto." Of Mercedes de goede resultaten vasthoudt gedurende het weekend, kunnen we bijvoorbeeld drie teams om de strijd om poleposition gaan zien? "We gaan dat nu nog niet zeggen." "Natuurlijk is Q3 halen het minimum voor dit team, maar we weten dat we een lange weg te gaan hebben. We willen die weg stap voor stap bewandelen."

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië