Het circuit van Bahrein is natuurlijk bekend terrein voor de coureurs, aangezien ze hier een kleine maand geleden nog drie testdagen verreden. Die dagen stonden bol van de bizarre incidenten, zoals een bus op de baan en een enorme stroomstoring.
Zo raar werd het niet in de tweede vrije training, maar Aston Martin leek er wel op gebrand om die standaard aan te tikken. Terwijl Fernando Alonso rustig door de bocht reed, had hij ineens een stuur in handen dat overduidelijk niet meer vast zat aan de auto.
Gelukkig wist Alonso de auto wel zonder al te veel problemen naar de pits te brengen, dus de sessie werd niet onderbroken. Dat gaf ons de kans voor de eerste reeks snelle rondes. Max Verstappen mocht daar heel even genieten van het feit dat hij eerste stond, maar daar had McLaren een andere mening over. Lando Norris ging zes tienden sneller en Oscar Piastri ging daar nog weer anderhalf tiende onder. De Australiër sloot de sessie als snelste af.
Dat was een startsignaal voor de rest van de coureurs om ook onder de tijd van Verstappen te duiken. De beide Mercedessen, de Ferrari van Charles Leclerc, en de Racing Bulls van Isack Hadjar stonden even later allemaal tussen Verstappen en de twee McLarens.
Voor Red Bull werd het verder een sessie om van te leren. Verstappen meldde meerdere keren dat dingen niet werkten zoals gehoopt in de auto. Yuki Tsunoda zette geen goede tijd neer, maar droeg zeker bij aan het verzamelen van informatie waar de technici en simulatorcoureurs zich de komende uren over mogen buigen. Die mogen flink aan de slag van Verstappen, want richting het einde liet hij zich kritisch uit tegen het team. "Dit voelt nutteloos, ik heb totaal geen grip."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!