Het duurt even voordat Max Verstappen zich in de tweede vrije training op het asfalt meldt. Na een klein kwartiertje stuurt hij zijn RB14 naar buiten en noteert direct de snelste tijd. De Red Bull-coureur doet dat op de supersofts. Daarna is het een beetje stuivertje wisselen tussen hem en de Mercedes-coureurs. Het is Valtteri Bottas die van dat stel op de hardere softs rijdt. Grote afwezige tijdens die tweede vrije training is Marcus Ericsson. De Sauber-crew bleek niet in staat zijn gehavende Sauber-bolide op tijd op te lappen na diens crash in de eerste vrije training. Als na een kleine drie kwartier de ultrasofts tevoorschijn komen, zakt Verstappen wat weg in de tijdenlijst, maar dat wordt een halt toegeroepen op het moment dat Sergio Pérez zijn linkerachterwiel verliest. Het wiel stuitert honderden meters door over de baan en dus wordt de rode vlag kortstondig uitgehangen.
Met de schuiver van Pérez worden de kwalificatieruns van enkele rijders bruut onderbroken. Waar de één ervoor kiest die alsnog te doen, richt de ander zich direct op een racesimulatie. Max Verstappen kiest voor een korte run op de ultrasofts, waarmee hij opklimt naar P3. Wel geeft hij liefst zeven tienden toe op de snelste tijd van Lewis Hamilton. Ondertussen moet Valtteri Bottas noodgedwongen uit zijn Mercedes stappen omdat het team koelingsproblemen moet onderzoeken. De Fin is not amused. Brendon Hartley viel ook stil met een technisch probleem aan zijn Toro Rosso-Honda. Bij de long runs kozen Hamilton, Verstappen, Verstappen en Ricciardo ervoor om de supersoft band te gebruiken. Kimi Raikkonen reed zijn run op de soft compound. Mede door een virtual safety car is het nog lastig om de pikorde te bepalen, maar dat Mercedes er uitstekend voorstaat is duidelijk.
Meest gelezen