De ingrijpende reglementswijziging die volgend jaar ingaat zou garant moeten staan voor met spektakel op de baan en dus spannender races. Als het aan Max Verstappen ligt, blijven de reglementen de jaren erna ongewijzigd. “Het is ook niet goed als je de hele tijd blijft veranderen, want er zal altijd wel iemand wat bedenken waardoor een bepaald team beter is dan de rest”, zegt de Nederlander op zijn eigen website. “Je ziet zelfs bij de Formule 2 al onderscheid in teams, terwijl de auto daar eigenlijk hetzelfde is. In die klasse zit tussen sommige auto’s ook een verschil van een halve seconde, puur door de afstelling. Dat blijf je altijd houden.” Verstappen spreekt het vermoeden uit dat het veld zelfs nog dichter op elkaar zou komen te zitten als de huidige technische regels ongewijzigd zouden zijn gebleven. Hij denk dat het zogenoemde budgetplafond niet per definitie bijdraagt aan meer gelijkheid en dus meer spanning. "Ik denk niet dat het enorm veel gaat uitmaken, omdat er nu heel veel geïnvesteerd wordt in de auto’s van 2021”, aldus Verstappen. “De grote teams kunnen nu meer investeren, waardoor ze alweer een voorsprong hebben als ze het nieuwe seizoen ingaan. Misschien duurt het een aantal jaren voordat je er echt iets van merkt." De achtvoudig Grand Prix-winnaar heeft vooralsnog geen bemoeienis met de Red Bull van 2021, onthult hij desgevraagd. "Ik moet zorgen dat die van dit jaar het goed doet. Ik kan de nieuwe auto sowieso niet echt beïnvloeden, want ik ben geen aerodynamica-specialist. Ik heb ook geen verstand van de ophanging en dat soort dingen, dus dat laat ik aan de engineers over." Verstappen benadrukt tot slot dat de RB17 van 2021 nauwelijks te vergelijken is met de huidige RB16. "Het is een heel andere auto, dus de dingen die men zegt over de huidige auto, gaan niet veel brengen voor de nieuwe, omdat hij zo verschillend is." Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.
Meest gelezen