Al zolang als Max Verstappen in de Formule 1 actief is, staat de Grand Prix van Oostenrijk op de kalender. Die keerde immers in 2014 terug na een lange periode van afwezigheid. Red Bull had het circuit gekocht, opgeknapt en weer Formule 1-waardig gemaakt. Desondanks was het in beginsel nooit een echt Red Bull-circuit, in de zin dat het team er nooit heel goed ging. In de eerste jaren van de terugkeer waren het de Mercedes-aangedreven teams die de dienst uitmaakten. Tot en met 2017 won het fabrieksteam alle races met zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg als Valtteri Bottas. Vanaf 2015 zette Verstappen daar achtereenvolgens een achtste plaats (met Toro Rosso), een tweede plaats en een DNF tegenover. De tweede plaats kwam nadat de beide Mercedes-kemphanen tegen elkaar aan reden en de uitvalbeurt had te maken met een overenthousiaste Daniil Kvyat bij de start. In 2018 trok Verstappen de stijgende lijn die in 2017 stagneerde echter door en op bijzonder overtuigende wijze. Nee, Red Bull had op papier niets in de melk te brokkelen tegen Mercedes, maar toen men dat riep hield men geen rekening met het uitstekende strategische denkwerk van Red Bull. Verstappen spaart seconden uit door een pitstop te maken tijdens de virtual safety car, veroorzaakt door het stilvallen van Valtteri Bottas.
Hamilton volgt zijn voorbeeld pas later, waardoor Verstappen de leiding overneemt, om vervolgens zeer gecontroleerd naar de zege te rijden, zijn vierde uit zijn carrière. Een jaar later rijdt Verstappen een wereldrace. Door problemen bij de start valt hij terug tot de achtste positie en alles lijkt verloren. De Nederlander werkt zich terug de top vijf in, maar daar lijkt de inhaalrace te stagneren. Na de tweede pitstop krijgt Verstappen vleugels en vliegt hij over de Red Bull Ring. Daarbij profiteert hij mede van de pech van Mercedes, aangezien dat team kampt met koelingsproblemen van de compact verpakte V6-turbomotor. Dat is echter maar de halve waarheid, want ook Honda had de zaakjes in het eerste jaar van de samenwerking met Red Bull gewoon goed op orde. Verstappen passeert Sebastian Vettel en de Mercedessen om in de voorlaatste ronde met een gewaagde actie Charles Leclerc te verschalken. De tienduizenden oranjefans gaan uit hun dak op de tribune en de hele wereld is getuige van de wervelende show van Verstappen. Wat volgt er op twee overwinningen op rij? Kan hij er een loepzuivere hattrick van maken? Zelf zegt hij daar niet mee bezig te zijn. Het grote plaatje, namelijk het binnenhalen van zijn eerste wereldtitel, dát telt. Dat het seizoen waarin dat moet gebeuren begint met twee races die Red Bull op papier weliswaar niet zo zouden liggen, maar Max Verstappen des te meer, komt bepaald niet slecht uit. EINDELIJK. Het seizoen gaat beginnen. Wordt dit het jaar van Verstappen, of gooit Hamilton roet in zijn eten? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen