Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen blikt trots terug op fenomenale eerste zege met Honda-motor

Het sprookje werd tijdens de Grand Prix van Oostenrijk compleet voor Red Bull en Honda. Het kersverse duo kreeg het dankzij een machtige prestatie van Max Verstappen voor elkaar om op eigen terrein, de Red Bull Ring in Spielberg, de eerste gezamenlijke overwinning te grijpen. De Nederlander noemt het de 'mooiste zege' van zijn loopbaan.

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2019 vreesden sommigen dat Red Bull met Honda als motorleverancier door de mand zou vallen, maar niets bleek minder waar. Het overgangsjaar mocht halverwege al als een succes worden bestempeld na de waanzinnige zege van Max Verstappen in Oostenrijk. De stercoureur van Red Bull mag sindsdien dan nog twee overwinning hebben behaald, de winst in Spielberg is hij nog geenszins vergeten. In gesprek met Ziggo Sport blikt Verstappen vol trots terug op wat alweer zijn tweede zege op de Red Bull Ring genoemd mag worden. "Het was een geweldig gevoel natuurlijk. De wedstrijden daarvoor gingen niet erg goed en met de updates liep het ook niet geweldig. Als je dan die race weet te winnen, je kunt het eigenlijk niet mooier schrijven. Door wat nieuwe dingen die we hadden meegenomen presteerde de auto het gehele weekend beter, toen was het ook nog super warm tijdens de race en bleek dat wij de juiste afstelling hadden, ook qua koeling", vertelt Verstappen. De wedstrijd leek voor de Nederlander echter in de eerste seconden al uiteen te vallen. "Ik verklootte de start niet, het lag aan de afstelling van de motor in combinatie met de koppeling. Ik moet altijd hetzelfde doen en deed dat ook, maar hij pakte hem niet. Ik voerde gewoon dezelfde procedure uit als normaal. Iedereen denkt dat ik degene ben die alles moet doen, maar er komen zoveel meer dingen bij kijken. Ik weet echt wel hoe ik moet starten." Verstappen wist zich gedurende de race op magistrale wijze te herpakken en reed iedereen om de oren. Toen hij in de slotfase ineens op de versnellingsbak van Charles Leclerc zat, moest hij wel voor de inhaalpoging gaan. "Bij mijn eerste actie was ik wat voorzichtig, ik had wat minder tractie en kwam toen te kort op het vermogen van de Ferrari-motor. Dat was bizar! Ik had mijn DRS open en hij kwam er gewoon langs! Ik zag toen dat hij problemen had met zijn banden en probeerde het de ronde daarna opnieuw. Ik pakte het die keer anders aan, ik stuurde namelijk heel laat in, al was dat ook omdat ik extreem laat remde." Verstappen koestert de overwinning op de Red Bull Ring enorm, zo bekent hij. "Persoonlijk vind ik het mijn mooiste zege, een beter moment voor een overwinning had je voor het team niet uit kunnen kiezen", besluit de Red Bull-coureur. Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het afgelopen seizoen door autocoureurs Tim en Tom Coronel, Formule 1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie