Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen boven ieder ander op F1-grid verheven: "Dan wil je hem 100 procent"

Dat Max Verstappen op dit moment de beste Formule 1-coureur is, daar is vrijwel iedereen het wel over eens. Rob Smedley, de voormalig engineer van Felipe Massa, zou hem dan ook zonder twijfel aantrekken, mocht hij in die positie zitten.

Verstappen GP Miami outlap
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De cijfers van Max Verstappen in de koningsklasse van de autosport spreken boekdelen. Met 64 zeges, 43 polepositions en 115 podiumplekken heeft hij zich inmiddels bij de beste F1-coureurs aller tijden gereden. En laten we zijn vier wereldtitels op rij zeker niet vergeten. Daardoor moet hij alleen Juan Manuel Fangio (5 titels), Lewis Hamilton en Michael Schumacher (7 kampioenschappen) voor zich dulden op het lijstje van meest gewonnen kampioenschappen.

Verstappen heeft zijn gehele F1-carrière voor de Red Bull-familie gereden, maar het afgelopen jaar zijn er de nodige geruchten geweest dat de Nederlander wellicht zijn heil ergens anders gaat zoeken, al blijft hij voorlopig zitten waar hij zit. Onder meer Mercedes wordt genoemd als mogelijke nieuwe werkgever en de contracten van de beide coureurs lopen aan het einde van dit jaar af, al zijn er genoeg signalen om aan te nemen dat George Russell en Kimi Antonelli langer zullen aanblijven.

Als Rob Smedley, voormalig race-engineer van Felipe Massa, de vraag krijgt of hij Russell een contractverlenging aan zou bieden als Verstappen beschikbaar zou zijn, reageert hij als volgt. "Dat is een heel, heel moeilijke vraag. Je hebt namelijk een viervoudig wereldkampioen die één van die heel, heel speciale coureurs is. Er zijn er maar heel weinig die meer uit de auto kunnen halen dan de auto eigenlijk kan leveren. Dat deed hij op de zaterdag in Miami en dat deed hij aan het begin van de race", zo begint Smedley aan zijn verhaal in de F1 Nation-podcast.

'Geen verslapping'

"Als ik in de positie zat om deze beslissing te nemen, en dat is wat je me eigenlijk vraagt, Tom (Clarkson, F1-presentator, red.), zou ik Max Verstappen dan in mijn auto willen hebben in plaats van iemand anders op de grid op dit moment? Ja, 100%. Zonder twijfel."

Waarom is het dan zo wenselijk om Verstappen binnen te halen? "Ik zou het talent, de pit en de vastberadenheid nemen. Je kent Max net zo goed als ik. Hij geeft maar om één ding en dat is racen. De rest, de randzaken en de onzin die rond de Formule 1 hangt, interesseert hem totaal niet. Als je iemand in je team kunt zetten die zo gemotiveerd en zo gefocust is, op welke positie dan ook, en die zo getalenteerd is... Of het nu in het technische team is, het commerciële team of in de cockpit, dan wil je hem. Dan wil je hem 100 procent." 

"In de Formule 1 draait het allemaal om het binnenhalen van dat talent, om dat talent in het spel te krijgen en om het vervolgens zo te orkestreren dat het samen kan werken. Een talent als Max Verstappen zal het team blijven pushen om elke dag 101 procent te geven. Er is geen verslapping, er zijn geen vrije dagen en er zijn geen dagen waarop je binnen kunt komen en het iets minder kunt doen. Als je zulke motiverende mensen in je team hebt, til je jezelf naar een hoger niveau", zo sluit Smedley af.

Ook interessant:

Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola

De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

x
Gekkenhuis! Coronel op eerste rij bij test Verstappen: "Compleet gekkenhuis!"