De traditionele kwalificatie zou in 2020 bij een tweetal races plaats moeten maken voor een spectaculaire sprintrace. Deze zou vervolgens de startopstelling voor de race bepalen, waarbij de coureurs de sprintrace zouden starten op basis van de posities in het WK. De omgekeerde posities wel te verstaan: de mindere Goden vooraan, de titelkandidaten achteraan. Een idee dat op veel positieve reacties kon reken, maar bij Mercedes op veel weerstand stuitte. Autocoureur Tim Coronel begrijpt wel waarom: "Ik geloof niet zo in het idee, maar het kon wel hele mooie acties opleveren. Het had Max Verstappen als beste inhaler zeker een voordeel opgeleverd en daarom was Mercedes sowieso tegen", vertelt hij aan RacingNews365. Dit was echter niet het enige punt erkent Coronel: "Mercedes heeft een auto ontwikkeld die uitermate geschikt is om in de vrije lucht te rijden. Zo lang ze vooraan rijden verloopt alles uitstekend voor ze. Als ze aan moeten vallen dan hebben ze niet de beste auto en bij die sprintraces moet je naar voren rijden." "Ze hebben zich als team zijnde niet hoeven te focussen op de rol van achtervolger, Red Bull wel." In 2020 staan er diverse dubbele Grands Prix op het programma. Oostenrijk vormt het eerste tweeluik, maar volgens Coronel brengt de tweede race niet direct een compleet andere uitslag: "De teams zitten niet te slapen. Als je de eerste race een goede auto hebt, zal dat niet ineens anders zijn bij race nummer twee. Tenzij de techniek je in de steek laat of het weer compleet anders is. Het weer is de grootste variabele. Zijn de omstandigheden gelijk, dan zal de uitslag dat ook grotendeels zijn." EINDELIJK. Het seizoen gaat beginnen. Wordt dit het jaar van Verstappen, of gooit Hamilton roet in zijn eten? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen