Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

"Verstappen de reden dat Mercedes regels niet wilde wijzigen"

De Formule 1 leek op weg te zijn naar de invoering van spectaculaire sprintraces. Het idee strandde echter doordat Mercedes tegen stemde.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De traditionele kwalificatie zou in 2020 bij een tweetal races plaats moeten maken voor een spectaculaire sprintrace. Deze zou vervolgens de startopstelling voor de race bepalen, waarbij de coureurs de sprintrace zouden starten op basis van de posities in het WK. De omgekeerde posities wel te verstaan: de mindere Goden vooraan, de titelkandidaten achteraan.

Een idee dat op veel positieve reacties kon reken, maar bij Mercedes op veel weerstand stuitte. Autocoureur Tim Coronel begrijpt wel waarom: "Ik geloof niet zo in het idee, maar het kon wel hele mooie acties opleveren. Het had Max Verstappen als beste inhaler zeker een voordeel opgeleverd en daarom was Mercedes sowieso tegen", vertelt hij aan RacingNews365.

Dit was echter niet het enige punt erkent Coronel: "Mercedes heeft een auto ontwikkeld die uitermate geschikt is om in de vrije lucht te rijden. Zo lang ze vooraan rijden verloopt alles uitstekend voor ze. Als ze aan moeten vallen dan hebben ze niet de beste auto en bij die sprintraces moet je naar voren rijden."

"Ze hebben zich als team zijnde niet hoeven te focussen op de rol van achtervolger, Red Bull wel."

In 2020 staan er diverse dubbele Grands Prix op het programma. Oostenrijk vormt het eerste tweeluik, maar volgens Coronel brengt de tweede race niet direct een compleet andere uitslag: "De teams zitten niet te slapen. Als je de eerste race een goede auto hebt, zal dat niet ineens anders zijn bij race nummer twee. Tenzij de techniek je in de steek laat of het weer compleet anders is. Het weer is de grootste variabele. Zijn de omstandigheden gelijk, dan zal de uitslag dat ook grotendeels zijn."

EINDELIJK. Het seizoen gaat beginnen. Wordt dit het jaar van Verstappen, of gooit Hamilton roet in zijn eten? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

13 reacties