Toen het coronavirus nog wild om zich heen raasde, maar de Formule 1 wel al begonnen was, kwamen de Formule 1-coureurs in tweetallen voor de camera's op donderdagen voor een GP-weekend. In eerste instantie waren het de duo's per team, maar later, toen er wat versoepelingen werden doorgevoerd, werden dit willekeurige duo's met coureurs van twee teams. In 2022 werd er verder versoepeld. De afgelopen maanden zagen we vier sessies met vijf coureurs. Daarnaast werd er gekeken naar het schema. Omdat er veel races zijn per jaar - er stonden origineel 23 races gepland voor 2022 - werden de persconferenties voor de coureurs van de donderdag naar vrijdagochtend verplaatst. Op die manier zouden de coureurs iets meer rust moeten krijgen en zou de donderdag dus wegvallen.
Verstappen twee maanden geleden: "Voorheen was het beter"
In de praktijk waren de coureurs op donderdagen echter nog veel bezig met interviews voor de TV-camera's of met de schrijvende media. Door alle andere activiteiten, zoals briefings en dat soort verplichtingen, daaromheen te plannen, kwam het er op neer dat de coureurs eigenlijk nog net zo veel bezig waren op donderdagen, terwijl ze plots ook een volle vrijdagochtend hadden door de algemene F1-persconferenties. Eerder dit jaar werd er al over geklaagd door een handvol coureurs. Verstappen was een van de coureurs die graag veranderingen wilde zien. Volgens hem was de opzet helemaal niet efficiënt. "Het gaat mij er meer om hoe we omspringen met de persconferenties en de media-activiteiten", zuchtte Max in april. "Voorheen was het beter", vervolgde de Red Bull-coureur. "Want nu zijn onze donderdagen erg lang. Officieel is dat niet eens meer een dag van het raceweekend, maar voor ons is het hetzelfde gebleven en misschien is het zelfs een langere dag geworden. Op vrijdag is de dag zeker langer, want je moet al heel vroeg op het circuit zijn..." "Vroeger komen is op zichzelf misschien geen groot probleem, maar als je dag veel langer is... Nu de hoeveelheid races toeneemt zou je liever een korter weekend zien, maar de lengte van een raceweekend is net als de hoeveelheid races alleen maar toegenomen. Dat moet zeker veranderen", aldus de Nederlander.
Verstappen krijgt (deels) zijn zin
Verstappen lijkt nu deels zijn zin te krijgen. De veranderingen zijn al voorgesteld en hoeven alleen nog bekrachtigd te worden door het hoogste FIA-orgaan, de World Motor Sport Council. Er lijkt echter niets in de weg te staan van groen licht van de FIA. In dat geval gaan de nieuwe regels al vanaf de GP van Groot-Brittannië, volgende week, in. Daardoor worden alle persconferenties weer terug naar de donderdag verplaatst. 23 uur voor de eerste vrije training begint de persconferentie van in totaal een uur. Deze is opgesplitst in twee delen van dertig minuten, waarbij er twee keer een groep van vijf coureurs plaatsnemen en vragen van het journaille beantwoorden. De tien andere coureurs, die dus niet aanwezig zijn bij de persconferentie, moeten verplicht deelnemen aan een mediasessie die georganiseerd wordt door hun eigen team. Ook deze vindt plaats op donderdag. Op vrijdagochtend zijn er voorafgaand aan de eerste vrije training dus geen media-activiteiten meer. Tenminste, niet vanuit de FIA of de Formule 1. Op een ander vlak krijgt Verstappen overigens niet zijn zin. Op donderdagen, als hij een rondje maakte langs de verschillende cameraploegen van verschillende TV-zenders uit verschillende landen, moest hij naar eigen zeggen constant dezelfde vragen beantwoorden. Dat deel blijft vooralsnog hetzelfde. "We gaan naar buiten en spreken met alle individuele media, maar ze stellen allemaal dezelfde vragen! Dan herhaal je jezelf eigenlijk gewoon zes of zeven keer. Natuurlijk probeer je het interessant te houden en het weer op een andere manier te verwoorden, maar al met al zeg je eigenlijk gewoon constant hetzelfde." Voor de teambazen verandert er overigens niets. Hun persconferentie zal op zaterdag voorafgaand aan de derde vrije training plaatsvinden. Het gaat hier nog steeds om een uur, verdeeld in twee sessies van dertig minuten, met drie teambazen of andere vertegenwoordigers van de teams en partijen zoals Pirelli.
Meest gelezen