Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Jos Verstappen

Verstappen en de verloren kans bij Simtek

De Formule 1-carrière van Jos Verstappen duurde tien jaar, waarin hij voor zeven verschillende teams Grands Prix reed. Eén van de meest veelbelovende, maar tevens korte avonturen, beleefde hij in 1995 bij Simtek.

Nederland staat op de banken als in 1994 Jos Verstappen wordt gepresenteerd als reservecoureur van Benetton. Zijn racekans krijgt hij sneller dan gedacht als JJ Lehto geblesseerd raakt. In tien races rijdt Verstappen twee keer naar het podium, maar aan het einde van het seizoen wordt hij vervangen door Johnny Herbert, die aan mag blijven voor 1995. Benetton zegt de steun aan Verstappen niet helemaal op en teambaas Flavio Briatore lobbyt in de Formule 1-paddock om uit te komen bij het team van Simtek.

Simtek is dan een jong team in de Formule 1 met één seizoen op het palmares. Daar worden geen successen geboekt, maar Verstappen heeft alle vertrouwen in de kwaliteiten van het technische kopstuk aldaar, Nick Wirth. En al snel blijkt de herkenbare paarse bolide inderdaad lang zo slecht nog niet, zeg maar gerust dat er potentie in zat. Helaas echter was de auto hopeloos onbetrouwbaar.

Zonder enige testkilometers achter de rug arriveert Simtek in Brazilië voor de race op Interlagos. De auto wordt nog afgebouwd in de pitbox. Er mag niet heel veel van het team worden verwacht en verder dan zestien rondjes op de zondagmiddag komt het team niet. Verstappen echter toont twee weken later, na een wat betere voorbereiding, aan waar de auto werkelijk toe in staat is.

Een veertiende startplaats lijkt volgens moderne maatstaven misschien niet zo indrukwekkend, maar in een tijd waarin 26 coureurs aan het vertrek stonden, stond hij daarmee steady in het middenveld. Die 14e startplaats werd zelfs een zesde plaats in de race, maar helaas zorgde versnellingsbakproblemen er in de race voor dat hij zijn ijzersterke optreden niet kon belonen met punten of een goede finish.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Drie weken later in Imola maakt Verstappen wederom indruk als hij in de race grote namen als Heinz Harald Frentzen en Johnny Herbert, nota bene de man die hem bij Benetton opvolgde, inhaalt. Dat moment voelde goed voor Verstappen, die echter opnieuw het zwartwit-geblokt niet zag. Wederom toonde de versnellingsbak zich de achilleshiel.

Nog veel nijpender echter dan de gebrekkige betrouwbaarheid is de financiële situatie binnen het team. Een grote geldschieter gaf niet thuis. Pogingen om nieuwe sponsoren te vinden slaagden niet en als ook de sponsor van Hideki Noda, die in de tweede helft van het seizoen het stoeltje van Verstappens teamgenoot Domenico Schiattarella zou overnemen, niet thuis gaf na de aardbeving in het Japanse Kobe, kan With niet anders dan het faillissement van het team aanvragen.

De laatste race van het team was zodoende de GP van Monaco en helaas ging ook die race de boeken in als een deceptie. Beide auto's vielen bij de start al uit, het team zagen we daarna niet meer terug op de grid. Het team kon niet als geheel verkocht worden en dus werd de hele inboedel geveild.

Verstappen zagen we dat seizoen niet meer op de Formule 1-grid. Hij testte nog wel voor Benetton, maar vroeg aan Flavio Briatore of hij uit die functie kon worden ontheven, omdat hij van mening was dat een rol als testcoureur hem na zijn goede optreden voor Simtek meer zou schaden dan goed zou doen. De interesse in Verstappen is door zijn korte campagne bij Simtek allerminst verstomd en voor 1996 heeft hij de keuze om voor Arrows of Ligier te rijden. Hij kiest uiteindelijk voor Arrows, waar hij voor het eerst in zijn loopbaan een volledig Formule 1-seizoen afwerkt. Hij pakt één punt, na opnieuw een sterk optreden in de Grand Prix van Argentinië.

Strijd Verstappen en Hamilton wordt in de laatste bocht van de laatste race beslist

De titelstrijd in 2021 wordt ongemeen spannend. Wordt het Max Verstappen of Lewis Hamilton? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk doen hun voorspellingen in de laatste RN365-podcast, die hieronder is te beluisteren.

7 reacties

    x
    Hamilton verandert van mening over eigen voordeel in titelgevecht met Verstappen