Max Verstappen tekende twee jaar geleden als eerste zo'n langlopend contract, waardoor hij tot en met 2028 aan Red Bull Racing is verbonden. Een logische zet voor zowel Red Bull Racing als Verstappen. De drievoudig wereldkampioen rijdt bij het beste team en Red Bull beschikt over de beste coureur op de F1-grid. Een vrij voor de hand liggende keuze voor beide partijen om zich voor lange tijd aan elkaar te verbinden.
Bij Ferrari heeft Charles Leclerc weliswaar mooie dingen laten zien, maar de afgelopen jaren was hij niet met afstand beter dan Carlos Sainz. Toch heeft Leclerc zijn nieuwe contract binnen en zit Sainz vooralsnog in de wachtkamer. In Maranello nam men de beslissing om de Monegask tot en met 2028 vast te leggen, alhoewel er voor Leclerc wel een mogelijkheid is om er eerder onderuit te komen.
Met deze keuze heeft Ferrari gekozen voor een kopman en zullen ook de sponsoren van het team tevreden zijn. Er is namelijk zekerheid en Leclerc lijkt de ideale coureur te zijn om het merk Ferrari te vertegenwoordigen. F1 draait naast de prestaties op de baan namelijk ook altijd om het hele plaatje naast de baan en Leclerc is voor Ferrari een coureur die op beide vlakken van grote waarde is.
Leclerc is wereldwijd zeer populair en staat altijd klaar om Ferrari en de merken die aan het team zijn verbonden te helpen. Voor het team en de sponsoren biedt het dan ook zekerheid om Leclerc voor lange tijd te verbinden aan het team. Zo kan men zowel op als naast de baan aan een stabiele toekomst werken. Wel zijn er dus enkele clausules in het contract opgenomen, maar ook deze lijken vooral in het voordeel te werken van Leclerc.
Opvallend, zo viel in de Italiaanse media al viel terug te lezen, want zo'n clausule zou door oprichter Enzo Ferrari nooit zijn opgenomen in een contract van een Ferrari-coureur. De trots die je volgens hem moest hebben om voor Ferrari te racen, zou met zulke clausules wegvallen. Zijn gedachte was dat je niet met een ander team bezig bent als je een Ferrari-coureur bent. Een logische gedachtegang, maar toch lijkt het huidige Ferrari geen problemen te hebben met de clausule van Leclerc. Deze voornaamste clausule zorgt ervoor dat de Monegask na 2026 het team zou kunnen verlaten, wanneer men geen competitieve bolide heeft gebouwd.
Anderen bekeken ook:
McLaren kiest voor stabiliteit
Ongetwijfeld zal ook Lando Norris beschikken over een clausule waarmee hij alsnog vroegtijdig McLaren zou kunnen verlaten. Waarschijnlijk zal ook de Brit het 2026-seizoen afwachten om te kijken of hij daadwerkelijk gebruik zou willen maken van de clausule. Het betekent echter wel dat Norris nog minimaal drie seizoenen uitkomt voor McLaren en dat geeft natuurlijk veel stabiliteit binnen het in het verleden zo succesvolle McLaren-team. Naast het team en de sponsoren die blij zijn met de lange verbintenis van Norris, is ook teambaas Andreas Stella de grote winnaar van een langdurig contract.
Stella gaf namelijk al vaker aan dat teams alleen goed kunnen presteren wanneer er een stabiele basis ligt. De belangrijkste factor blijven uiteindelijk toch de coureurs die in de bolides racen en die liggen de komende jaren bij McLaren in ieder geval vast. Zowel Oscar Piastri als Norris zullen namelijk tot en met minimaal 2026 in actie komen voor McLaren. Daarmee is Stella's wens vervuld en kan de Italiaan rustig verder werken aan wat zijn 'masterpiece' moet worden, na de veelbelovende start van de Italiaanse teambaas in 2023.
Coureurs grijpen de macht
Zowel qua prestaties als marketingbeleid lijken de F1-teams dus een nieuwe weg in te zijn geslagen. In het verleden tekenden de meeste coureurs namelijk contracten van één of twee seizoenen. Daarmee was er minder zekerheid voor de coureur en het team, maar ging men er vanuit dat dat het team en de coureur tegelijkertijd ook scherp hield. De macht lag toen vooral bij het team, dat ook met relatief lage afkoopsommen had te maken als men een coureur vroegtijdig wilde ontslaan of op non-actief wilde zetten.
De langdurige contracten die nu worden afgesloten lijken vooral in het nadeel van de teams te zijn, doordat de clausules vooral bij de coureurs liggen. Zij lijken daarmee meer macht te hebben veroverd, waardoor de druk dus nog meer op de teams komt te liggen.
Zowel McLaren als Ferrari zullen in 2026 direct over een competitieve bolide moeten beschikken, want anders riskeert men niet alleen mindere prestaties, maar kunnen ze ook nog eens hun stercoureurs verliezen. Gedurende het seizoen zullen de coureurs met een clausule namelijk al gaan spreken met andere teams. Daarmee zou het 2026-seizoen voor deze iconische teams uit kunnen draaien op een totale ramp. Het is opvallend om te zien dat de teams zoveel macht weggeven, want waar Verstappen zich bewezen heeft als een coureur van wereldklasse, is het aan Leclerc en Norris nog steeds de beurt om zich definitief te bewijzen.
Ongetwijfeld zal het management van beide coureurs dan ook blij zijn geweest met de nieuwe F1-trend die Verstappen heeft ingezet. Stabiliteit is het nieuwe toverwoord geworden en dat heeft goed uitgepakt in de onderhandelingen rond de nieuwe contracten van Norris en Leclerc. Wat dat betreft had George Russell er misschien meer uit moeten slepen bij Mercedes. Zijn nieuwe contract loopt af aan het einde van 2025, en daarmee gaat Russell dus niet mee in die trend. De tijd zal uitwijzen of hij inderdaad beter in had kunnen zetten op een langdurig contract of juist slim is geweest door meerdere opties open te houden.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!