Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en F1-teambazen pareren kritiek op nieuwe F1-auto's

Voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië presenteerde de Formule 1 de nieuwe concept-bolide voor 2022. De reacties waren gemengd, maar diverse Formule 1-teambazen en Max Verstappen pareren de eerste kritiek dat het risico op een eenheidsklasse op de loer ligt.

De vergelijking tussen de nieuw gepresenteerde Formule 1-auto en de huidige auto die gebruikt wordt in de IndyCar-series was snel gemaakt toen de F1 de 2022-bolide op Silverstone aan het grote publiek presenteerde. Tussen de eerste reacties zat vaak de opmerking dat de nieuwe auto weinig ruimte zou laten om je als team te kunnen onderscheiden, waardoor de Formule 1 meer een eenheidsklasse zou dreigen te worden. Max Verstappen gaf in gesprek met onder meer RacingNews365 aan dat soort kritiek veel te voorbarig te vinden: "Nee, ik denk dat we daar ver van verwijderd zijn. We gaan het zien in de komende jaren welke kant ze opgaan, wat wel en niet mag (qua ontwikkeling red.). Het heeft geen zin om daar nu kritiek op te hebben." Verstappen hoopt vooral dat de nieuwe auto brengt waar hij voor ontworpen is, namelijk close racing en meer mogelijkheden om in te halen. Diverse Formule 1-teambazen denken er hetzelfde over als Verstappen en zeggen niet te vrezen dat de nieuwe auto's te weinig ruimte laten tot innoveren. "Deze reglementen laten zeker nog ruimte voor het ontwikkelen van de auto", aldus Alpine-kopstuk Marcin Budkowski. "We zitten nog heel ver van een eenheidsklasse af. Op dit moment bijvoorbeeld boeken we met de nieuwe auto nog steeds heel vele winst, omdat we nog aan het begin van de ontwikkelingsfase zitten. Naar mate de ontwikkeling van de auto vordert, zullen we minder winst boeken", aldus Budkowski, die niet ontkent dat de ruimte om te innoveren inderdaad wat beperkter is. Aston Martins Otmar Szafnauer is het met zijn concullega eens: "Zeker aan het begin zullen er verschillen ontstaan, waarna de teams in de jaren erna meer naar elkaar toe zullen kruipen. Maar de ontwikkelingsruimte is niet zo ruim als het geweest is." Tot slot is Williams-teambaas Jos Capito aan het woord en die denkt dat ondanks de veranderingen aan de auto de aanpak van de teams niet verandert: "Zolang we niet met één chassis voor alle teams gaan werken, is er ruimte voor eigen inbreng." "Het wordt echter belangrijker om de kleinste dingen in jouw voordeel te benutten, om zo stappen te zetten, hoe klein die ook zijn. De stappen die je kan zetten zijn misschien niet zo groot als in het verleden, maar de benadering van alles blijft onveranderd."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris