Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Max Verstappen

Verstappen en Honda wacht eerste echte beproeving

De eerste krachtmeting van de Formule 1 in 2019 bracht Max Verstappen een mooie derde positie, op gepaste afstand van racewinnaar Valtteri Bottas. Een goed begin zijn het seizoen, maar het atypische circuit van Melbourne vormt geen graadmeter voor de rest van het seizoen. In Bahrein wacht de volgende serieuze beproeving voor Red Bull-Honda.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het Bahrain International Circuit vormt het decor voor de tweede Grand Prix van 2019. In tegenstelling tot het stratencircuit in Australië, is het een écht circuit. Lange rechte stukken, semi-snelle bochten en hairpins, alles is aanwezig in Bahrein. Een circuit dat een veel beter beeld geeft over de krachtsverhoudingen in de Formule 1.

Daar waar na de Grand Prix van Australië mensen massaal wezen op nietszeggende lijstjes met topsnelheden, wacht in Bahrein de echte beproeving. Het circuit kent vier rechte stukken, waarvan de langste bij start/finish. Na de hairpin in bocht een volgt een volgende rechte stuk richting de vierde bocht, en ook tussen bocht tien en elf gaat het gas er vol op. De hairpin, bocht 10 vormt een bijzonder langzaam punt op het circuit en tijdens de kwalificatie en race hebben de coureurs DRS beschikbaar – mits deze coureurs in de race binnen een seconde van hun voorganger - op het rechte stuk dat volgt. Na een vloeiende bochtencombinatie wacht nog een recht stuk richting bocht veertien en vijftien, alvorens men over start finish komt.

Motorvermogen en tractie zijn in Bahrein zeer belangrijk en het percentage dat de coureurs vol gas rijden ligt hoog. Daar waar de verschillen in topsnelheid in Australië door de korte rechte stukken zeer gering waren tijdens de kwalificatie, het enige moment waarop je vermogen op eerlijke wijze kan meten, zal dit in Bahrein anders zijn.

Honda liet na de Australische Grand Prix weten tevreden te zijn over de performance van haar krachtbron, maar erkende dat deze nog niet op het niveau van Mercedes en Ferrari is. De combinatie van lange rechte stukken, hairpins, warme omstandigheden en een woestijnklimaat vormen voor de Japanners dit weekend de echte test. Daar zijn de ogen van de Japanners niet gericht op het lijstje met topsnelheden, deze zijn in de Formule 1 nietszeggend zo lang het verschil tussen de krachtbronnen slechts enkele kilometers per uur is.

Het weekend in Bahrein is voor motorleveranciers een van de zwaarste van het F1-seizoen. Het fijne woestijnzand vormde in het verleden voor menig motorenbouwer een probleem, en de combinatie van hitte en het stop and go circuit zorgen voor een aanslag op de powerunit. Zondag, na afloop van de Bahreinse Grand Prix hebben we een veel beter beeld over het vermogen van de Honda en de betrouwbaarheid én de vraag of Max Verstappen een rol kan spelen in de titelstrijd.

RN365 Nieuwsdossier Het laatste Max Verstappen nieuws

Breaking Zo werkt een crashtest in de Formule 1