Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen en Leclerc doen dringende oproep aan Pirelli: "Er moet een oplossing komen"

Max Verstappen zou graag willen zien dat er onder wat extremere omstandigheden, zoals we die zagen in Japan, gewoon gereden kan worden. Nu is dat niet mogelijk, aangezien de extreme regenbanden daar nog te slecht voor zijn.

Verstappen Japan wet
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Net zoals we in Singapore zagen, werd ook de race in Japan niet volledig uitgereden door een aanhoudende rode vlag-situatie door hevige regenbuien in de beginfase van de race. In tegenstelling tot op het stratencircuit van Marina Bay liet de FIA op Suzuka de race wél op het oorspronkelijke tijdstip van start gaan.

Maar in de eerste ronde waren er al verschillende coureurs die hun auto niet onder controle hielden en een pirouette maakten. Carlos Sainz crashte zelfs de muur in, waarna de FIA besloot de rode vlag tevoorschijn te halen.

Racewinnaar Max Verstappen is van mening dat de extreme regenbanden een upgrade nodig hebben, want op het moment kunnen deze niet fungeren zoals zou moeten in extreme omstandigheden zoals in Japan. Vroeger kon dat namelijk wel, zo legt de tweevoudig wereldkampioen uit.

"Ik wil niet iedereen afkraken, maar ik denk dat we betere regenbanden nodig hebben", begint Verstappen tegenover de media. "Zeker als je kijkt naar wat ze konden doen in de jaren 90 en in de eerste jaren van 2000 met dit soort hoeveelheden water op de baan."

"Toen het regende zoals het deed tijdens de rode vlag zou het op de full wets nog extreem lastig zijn geweest. Maar als je dat vergelijkt met 20 jaar geleden, dan zou dat geen enkel probleem zijn geweest. Er moet dus een oplossing komen."

Testdagen onder natte omstandigheden

Toen de Grand Prix van Japan na de rode vlag werd vervolgd, waren de teams verplicht om de extreme regenband onder de bolides te schroeven omdat het nog zo nat was. Maar als snel gingen steeds meer coureurs over op de intermediates. Verstappen legt uit waarom.

"We hebben betere regenbanden nodig, want de extreme regenbanden zijn gewoon te langzaam en ze kunnen niet echt veel water afvoeren. Dat is waarom iedereen altijd probeert om snel te switchen naar de intermediates, omdat die gewoon veel sneller zijn per ronde. Je zag dat toen we op een gegeven moment van de extreme regenband naar de intermediate band gingen, we meteen minimaal vijf seconden per ronde sneller gingen en dat is gewoon een te groot verschil. Daarom wil niemand eigenlijk op de extreme regenbanden rijden."

Verstappen wil maar al te graag helpen om het probleem op te lossen. Hij is daarnaast de beroerdste niet om zelfs extra Pirelli-testdagen te doen, specifiek voor de regenbanden. Sterker nog, hij stelt het idee zelf voor.

"Ik zou erg blij zijn met een paar testdagen om alle verschillende soorten banden uit te proberen. Zoals ik al zei, het is geen kritiek, want ik help graag. We moeten er gewoon naar kijken."

"Misschien kunnen we wat meer testdagen organiseren op een natte baan en samenwerken om betere banden te vinden", gaat Verstappen verder. "Om in ieder geval een kans te krijgen om op een natte baan te rijden en niet enkel twee ronden op de extreme regenband, om vervolgens naar de intermediates switchen en het dan een natte race te noemen. Een race is pas een natte race als we racen terwijl het flink regent.

Leclerc: "De spray minimaliseren"

Verstappen had er tijdens de race geen last van aangezien hij het veld leidde, maar Charles Leclerc kaart een probleem aan over het zicht wanneer je rijdt achter andere bolides in extreem natte omstandigheden.

"Ik denk dat het grote probleem van deze auto's gewoon het zicht is. Dus wat we ook kunnen doen is proberen om het zicht te verbeteren en de 'spray' te minimaliseren, vooral als je achter andere auto's rijdt. Dit zal enorm helpen, want ik denk dat we soms best wel kunnen rijden met de hoeveelheden water op de baan, maar niet vanwege het beperkte zicht, omdat het zo gevaarlijk is om achter iemand te rijden als je niets ziet. We moeten een oplossing vinden om de spray te verminderen."

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'