Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Emilia-Romagna 2024

Verstappen en Norris overduidelijke winnaars in Imola, Perez zakt door het ijs

Max Verstappen schreef na een mooi gevecht met Lando Norris nipt de Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam. De twee kemphanen zijn overduidelijk de winnaars van het weekend, maar wie horen nog meer in dat lijstje thuis?

Verstappen Imola start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Toegegeven, de Grand Prix van Emilia-Romagna was niet echt enerverend tot het moment waarop Lando Norris zijn versnelling inzette en Max Verstappen de stuipen op het lijf joeg. De Nederlander moest alle zeilen bijzetten om zijn eerste plaats vast te houden en slaagde daar maar nét in. Verstappen pakte zo na een dramatische vrijdag alsnog zijn vijfde seizoenszege, die zeer zoet zal smaken. Maar wie waren uiteindelijk de winnaars en verliezers van het raceweekend in Imola?

Winnaars

Max Verstappen
We kunnen er niet omheen: Verstappen was de glorieuze winnaar in Italië. De 26-jarige coureur worstelde tijdens de vrije trainingen enorm met zijn auto, maar zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat Red Bull weer met de zege naar huis ging. Verstappen pakte, mede door een slipstream van Nico Hulkenberg, nipt poleposition en haalde op zondag alles uit de kast om Norris te verslaan. 

Wat de Nederlander deed? Pushen, pushen en nog eens pushen. Verstappen reed in de slotfase op de limiet en klaagde over zijn banden, maar hield toch genoeg marge over om de 59e overwinning uit zijn carrière binnen te slepen. De conclusie? Verstappen gaf de doorslag, niet de auto.

Lando Norris
Ook Norris werkte weer een fenomenaal weekend af in Imola. De Brit bevestigde zijn sterke vorm na zijn overwinning in Miami en legde Verstappen het vuur aan de schenen. Dat begon al op zaterdag, toen Norris binnen een tiende van de poletijd eindigde en na een straf voor teamgenoot Oscar Piastri vanaf de tweede plaats mocht vertrekken. En dat terwijl Norris van tevoren nog dacht dat McLaren het derde team zou zijn...

Op zondag ging het echter nog een stuk beter voor Norris, die na een weifelend begin op de harde band ineens een fikse versnelling in huis had. De geüpdatete MCL38 ging weer als een tierelier en Norris was zelfs sneller dan Verstappen, die dus maar nipt wist te winnen. Het zal voor optimisme zorgen bij de sterk presterende Norris, want McLaren lijkt nu overal een bedreiging voor Red Bull te kunnen vormen.

Charles Leclerc
Oké, Charles Leclerc had misschien meer van het weekend op eigen bodem verwacht, maar hij was wel degelijk een winnaar. De Ferrari-coureur had begin dit seizoen zijn handen vol aan Carlos Sainz, die hem in de kwalificaties alle hoeken van de baan liet zien en zelfs de Grand Prix van Australië wist te winnen. Het tij begint nu echter wel te keren...

Leclerc was in navolging van de GP van Miami namelijk ook in Imola de snellere coureur en leek zelfs de tweede plaats van Norris te kunnen bedreigen. De Monegask zat op een gegeven moment in de DRS van Norris, waarna hij een late versnelling alleen niet meer kon pareren. Dat neemt niet weg dat Leclerc vele malen sneller was dan Sainz en echt wel verbetering laat zien. Nu nog de laatste stap zetten...

Lance Stroll
Nee, het was niet het raceweekend van Aston Martin. Het team nam heel wat updates mee naar Imola, maar zette niet de gewenste stap. Sterker nog: de beide auto's haalden Q3 niet eens op zaterdag en moesten RB en Nico Hulkenberg voor zich dulden. Lance Stroll liet in de race echter wel zien dat hij een potje kan autorijden. De Canadees reed een ongelofelijk lange stint op de mediums en begon na zijn pitstop aan een inhaalslag. Op verse harde banden haalde Stroll onder andere Hulkenberg en Yuki Tsunoda knap in, met de negende plaats als gevolg. Eindelijk weer eens punten voor de man die het vaak zo lastig heeft...

Verliezers

Sergio Perez
Waar Verstappen alles uit de RB20 perste, kwam Sergio Perez dramatisch voor de dag. De Mexicaan plantte tijdens de derde vrije training zijn bolide in de muur, waarna hij in de kwalificatie niet verder kwam dan de elfde plaats. Perez maakte een foutje in bocht 7 en moest dat bekopen met een slechte uitgangspositie voor de race.

Waarom? Omdat inhalen schier onmogelijk is in Imola, zeker als je blokkeert en schade oploopt. Perez schoot namelijk door het grind in bocht 16, verloor veel tijd en zou uiteindelijk na een moeizame race als achtste over de streep komen. Het is te hopen dat Perez snel verbetering laat zien, want vorig jaar ging het ook al zo mis in Europa. Toen was Red Bull nog dominant, maar nu zit het veel dichter bij elkaar. De concurrentie ruikt bloed.

Ferrari
Dat Leclerc een winnaar was, doet niets af aan het feit dat Ferrari de hoge verwachtingen niet waar wist te maken. De Scuderia nam een grote update mee naar Imola en hoopte zo Red Bull en McLaren weer eens uit te dagen. Dat zat er, ondanks de snelle tijden in de vrije trainingen, geen moment in. Leclerc en Sainz moesten in de kwalificatie Verstappen en de McLarens voor zich dulden en konden een dag later het tempo ook niet bijbenen.

Leclerc haalde er dus nog het maximale resultaat uit door derde te worden, maar stond na afloop toch lichtjes teleurgesteld de pers te woord. Verstappen en McLaren zijn nog steeds een maatje te groot. Werk aan de winkel voor Ferrari, dat toch op meer hoopt. Het is al even geleden dat er steevast om de titel gestreden werd.

Mercedes
Ai, ai, ai, Mercedes toch. De Zilverpijlen waren nog zo'n team dat updates had meegenomen en beneden peil presteerden. George Russell en Lewis Hamilton reden het gehele weekend in niemandsland. Verstappen, McLaren en Ferrari waren veel te snel, terwijl er achter hen ook weinig druk werd opgevoerd. Stiekem kwam Mercedes alleen in beeld als Hamilton weer eens door het grind schoot en veel tijd verloor. Het lek is nog niet boven bij Mercedes, dat op een kleurloos seizoen lijkt af te stevenen. Of zorgen ze voor een magische ommekeer?

Fernando Alonso
Fernando Alonso kende een rampweekend. Dat begon in de derde vrije training, toen de Spanjaard hard crashte in de laatste bocht en zo zijn Aston Martin afschreef. Het team kreeg het voor elkaar om de auto te repareren voor de kwalificatie, al beloonde Alonso dat niet. De coureur maakte wederom kennis met het grind en had daarna een probleem, waardoor hij het met de negentiende plaats moest doen. En waar Stroll nog punten pakte, streed Alonso uiteindelijk met de langzame Alpines om de rode lantaarn. Autsj...

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen