Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en Red Bull moeten afrekenen met de Monza-vloek

Van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september wordt het Grand Prix-weekend van Italië verreden op het iconische Monza. Max Verstappen kent het circuit maar al te goed, maar goede resultaten voor hem en Red Bull bleven al jaren uit.

Voor de tweede keer dit Formule 1-seizoen reist het hele circus af naar Italië. Eerder dit jaar werd er al geracet op Imola, maar nu is het tijd voor de traditiegetrouwe race op Monza, ook wel de Temple of Speed genoemd. Met de snelheid zit het bij Red Bull en Max Verstappen dit jaar wel goed, maar gekeken naar het track record is er nog erg veel ruimte voor verbetering. De Nederlander stond namelijk nog nooit op een Formule 1-podium in Monza, terwijl hij al wel zeven Italiaanse Grands Prix (deels) heeft verreden. Ook bij Red Bull zullen ze hopen op een verbetering, want de laatste keer dat de Oostenrijkse renstal won in Monza was in 2013. Toentertijd won Sebastian Vettel de race.

Verstappen had nooit grote successen in Monza

Bij zijn 'Monza-debuut' voor Toro Rosso in 2015 werd Verstappen twaalfde nadat hij eerder in het weekend een gridstraf ontving voor een motorwissel. Bij topteam Red Bull gingen de resultaten logischerwijs omhoog, maar dicht bij het podium kwam hij eigenlijk niet in de eerste jaren. Mercedes was in deze jaren nog oppermachtig en ook Ferrari was regelmatig erg snel. Na de zevende plaats in 2016 en de tiende plaats in 2017 haalde hij zijn tot nu toe beste resultaat op de Temple of Speed . In de GP van Italië in 2018 finishte hij als derde, maar vanwege een tijdstraf door een eerdere botsing met Valtteri Bottas werd hij teruggezet naar de vijfde plaats. De top 1 tot en met 4 werd bezet door de coureurs van Mercedes en Ferrari. Een jaar later, in 2019, besloot Red Bull wederom om een gridstraf te incasseren in Monza. Verstappen startte de race achteraan en kende ook bij de start van de race pech. Tijdens de openingsronde beschadigde hij zijn voorvleugel, waardoor hij een extra pitstop moest maken. Toch eindigde hij in de punten met een oké P8-finish.

Verstappen en de Monza-DNF's

De laatste twee jaren ging het een stuk minder goed met Verstappen in Monza. In de GP van Italië in 2020 kwalificeerde hij zich op de vijfde plaats achter Sergio Perez (toen nog coureur voor Racing Point, red.), maar in de race ging het slechter en slechter. Hij viel terug en moest uiteindelijk zijn Red Bull-bolide in de pitstraat parkeren met een motorprobleem. In 2021 zagen we in Monza een van de meest iconische incidenten van het titelgevecht tussen Lewis Hamilton en Verstappen. Na een pitstop van de Mercedes-coureur in ronde 26 probeert Verstappen er in de eerste chicane na het rechte stuk (net bij het uitkomen van de pitstraat) voorbij te rijden, maar dit gaat grandioos mis. Verstappen raakt de kerbs in de chicane en schiet op de bolide van Hamilton. Beide coureurs staan vast met de bolides op elkaar en finishen niet. Anno 2022 heeft Verstappen de kans om zijn niet al te indrukwekkende track record op de Temple of Speed goed te maken. Op papier heeft Red Bull het sterkste pakket, maar het weekend is nog lang en tijdens de race kan natuurlijk nog van alles gebeuren.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie