Sinds 2015 reed Max Verstappen vijf Grands Prix van Bahrein. Twee namens Toro Rosso en drie namens Red Bull. De Nederlander was daarin niet altijd even gelukkig. Sterker nog, je mag de Bahreinse GP gerust in het rijtje met ongelukkige circuits voor Verstappen zetten. In 2015 was Verstappen nog nieuw in de Formule 1 en vormde het circuit in het Midden-Oosten het decor van zijn pas vierde Grand Prix-weekend. Hij kwam in de kwalificatie niet verder dan de vijftiende plaats, op geruime afstand van teamgenoot Carlos Sainz. Geen schande tijdens je vierde kwalificatie. In de Grand Prix ging het van kwaad tot erger voor Verstappen, die halverwege de race de handdoek in de Bahreinse ring moest gooien, omdat hij te kampen kreeg met elektrische problemen. Het bleek het begin van een ongelukkige verstandshouding met het circuit in Sakhir. Een jaar later, tijdens een van zijn vier races in 2016 die hij nog voor Toro Rosso reed, kwam Verstappen tijdens de kwalificatie wat verder dan een jaar eerder. Wederom vond hij in Q2 zijn Waterloo, maar wel als beste van de afvallers: P10. De Grand Prix van Bahrein van 2016 verliep voorspoedig voor de Nederlander, die tijdens de race de weg omhoog in wist te zetten en in de slotfase de zesde plaats van routinier Felipe Massa af wist te pakken. Een succesje voor Max in Bahrein, al bleek in de jaren daarop dat het een korte opleving was voor hem in de woestijn. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Nadat hij de overstap maakte naar Red Bull was Verstappen op weinig circuits zo ongelukkig als in Bahrein. Tijdens zijn eerste race voor het team in Bahrein kwam hij tijdens de kwalificatie niet verder dan de zesde plaats. Het begin van de GP zag er voor de Nederlander veelbelovend uit, want hij haalde concurrenten Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo al snel in. Na zijn pitstop sloeg het noodlot echter toe. De remmen van Verstappen gaven de geest en hij schoot pardoes rechtdoor. Het gevolg: Verstappen in de muur en 0 punten voor de Limburger tijdens de Grand Prix van Bahrein van 2017. Uithuilen en volgende keer beter, toch? Niet echt. In 2018 ging het namelijk nog net een tandje slechter. Tijdens de kwalificatie beging Verstappen een persoonlijke fout aan het einde van Q1. Hij crashte bij het uitkomen van bocht twee, nadat hij de controle was verloren toen hij op het gas ging. Daardoor kon Max niet deelnemen aan Q2 en was de vijftiende startplaats een gevolg. Die startplaats kon hij niet omtoveren tot een mooi eindresultaat, want na een touché met Hamilton, die een straf had gekregen en ook wat verder naar achteren startte, moest Verstappen de strijd staken. De Brit kon zonder problemen verder, maar een lekke band en de daarbij horende schade waren genoeg voor de Red Bull-coureur om het einde van zijn race te betekenen. Vorig jaar, 2019, was Verstappen minder ongelukkig. Na drie DNFs in vier Bahreinse Grands Prix, wist hij eindelijk de finish te halen. De Red Bull-bolide was aan het begin van vorig jaar echter nog ruim langzamer dan Mercedes en Ferrari. Tijdens de kwalificatie gaf hij bijna een seconde toe op polesitter Charles Leclerc en ruim een halve seconde op het Mercedes-duo. Een vijfde startplaats was het gevolg. In de race was het eenzaam voor Max Verstappen, die het tempo van de toppers in zijn RB15 niet kon volgen. Mercedes en Ferrari waren te snel, maar door een spin van Sebastian Vettel kon de destijds 21-jarige coureur nog wel beslag leggen op de vierde plaats. Verstappen zal aankomend weekend alles op alles willen zetten om eindelijk zijn eerste podiumplaats in Bahrein te veroveren. De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen