Max Verstappen en Chris Lulham maakten de hype rondom hun deelname in de SP9-PRO-klasse compleet door vanaf de derde startplaats door te stoten naar de overwinning. Verstappen nam al in de eerste bocht de leiding over en reed in zijn 2 uur durende stint een minuut weg van Nordschleife-veteraan Frank Stippler. Lulham had de taak om de voorsprong te behouden.
De taak van Lulham werd nog bemoeilijkt door pech met zone-60-momenten, waardoor de voorsprong slonk tot 20 seconden. Maar de Brit hield stand tegenover zijn landgenoot Jann Mardenborough. Verstappen en Lulham wonnen zo de 57e ADAC Barbarossapreis en werden de eerste coureurs in de serie sinds 2013 die hun eerste race in een GT3-wagen meteen wisten te winnen.
Toevallig genoeg was de laatste coureur die dit voor elkaar kreeg ook een Nederlander. Zijn naam: Nicky Catsburg. Catsburg wist namelijk het zelfde kunstje te flikken in 2013, toen hij op zijn GT3-debuut in de (toen nog) VLN wist te winnen. Om het toeval nog groter te maken: ook de debuutzege van Catsburg was tijdens de ADAC Barbarossapreis. Hij en Maxime Martin wisten hun BMW Z4 GT3 van Team Marc VDS als eerste over de streep te brengen na 4 uur racen.
Zo drukken Nederlandse debutanten hun stempel op de recordboeken van de inmiddels 48 jaar oude langeafstandsraceserie.
Ook interessant:
Max Verstappen zegevierde afgelopen weekend bij zijn GT3-debuut op de Nordschleife. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk denken dat de Nederlander zo ook een nóg betere F1-coureur wordt, zo vertellen ze in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!