In de wereld van de Formule 1 wordt vaak geroepen dat er volgend jaar nagenoeg niets verandert aan de auto's. Helemaal waar is dat niet, want buiten dat de Formule 1-teams tokens in mogen zetten om probleemgebieden onder handen te nemen, is er hier en daar wel geschaafd aan de technische reglementen. Onder andere de vloer wordt aangepast en versimpeld, dit om het totaal aan downforce terug te dringen met zo'n 10%. Dit wordt gedaan omdat men verwacht dat de teams die 10% ergens anders weer terugwinnen en men wel voorkomen dat de banden de nieuwe downforcelevels niet meer aan kunnen.
Om zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen testte Red Bull afgelopen week in Portugal al met een aangepaste vloer. De kenmerkende langgerekte sleuven waren nergens de bekennen en de vloer liep voor de achterwielen al wat naar binnen toe, precies zoals de regels voor 2021 voorschrijven.
Overigens is Red Bull niet het enige team dat alvast een voorschot neemt op het nieuwe seizoen. Ook Ferrari testte met een nieuwe vloer met bijpassende diffuser, terwijl McLaren zelfs op Spa-Francorchamps al een keer een auto à la 2021 de baan op stuurde. Het idee van deze tests is dat men nu al informatie op kan doen over hoe de auto's reageren op de aanpassingen voor volgend jaar. Zo kan men in een vroeg stadium de ontwikkeling van de nieuwe auto's bijsturen waar nodig.
Op de foto's hieronder highlighten we de verschillende vloeren van de Red Bull. Duidelijk is te zien hoe op de tweede foto (de 2020-configuratie) veel meer opstaande randjes te zien zijn en hoe de vloer een breder deel van de achterbanden 'bedekt'.
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op