Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull nu al experimenteert met nieuwe vloer 2021

Het Formule 1-seizoen 2020 telt nog vijf Grands Prix. De races zijn in een noodvaart week na week afgewerkt en inmiddels experimenteren enkele teams al volop met auto-onderdelen voor volgend jaar. Red Bull is daar een voorbeeld van.

In de wereld van de Formule 1 wordt vaak geroepen dat er volgend jaar nagenoeg niets verandert aan de auto's. Helemaal waar is dat niet, want buiten dat de Formule 1-teams tokens in mogen zetten om probleemgebieden onder handen te nemen, is er hier en daar wel geschaafd aan de technische reglementen. Onder andere de vloer wordt aangepast en versimpeld, dit om het totaal aan downforce terug te dringen met zo'n 10%. Dit wordt gedaan omdat men verwacht dat de teams die 10% ergens anders weer terugwinnen en men wel voorkomen dat de banden de nieuwe downforcelevels niet meer aan kunnen. Om zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen testte Red Bull afgelopen week in Portugal al met een aangepaste vloer. De kenmerkende langgerekte sleuven waren nergens de bekennen en de vloer liep voor de achterwielen al wat naar binnen toe, precies zoals de regels voor 2021 voorschrijven. Overigens is Red Bull niet het enige team dat alvast een voorschot neemt op het nieuwe seizoen. Ook Ferrari testte met een nieuwe vloer met bijpassende diffuser, terwijl McLaren zelfs op Spa-Francorchamps al een keer een auto à la 2021 de baan op stuurde. Het idee van deze tests is dat men nu al informatie op kan doen over hoe de auto's reageren op de aanpassingen voor volgend jaar. Zo kan men in een vroeg stadium de ontwikkeling van de nieuwe auto's bijsturen waar nodig. Op de foto's hieronder highlighten we de verschillende vloeren van de Red Bull. Duidelijk is te zien hoe op de tweede foto (de 2020-configuratie) veel meer opstaande randjes te zien zijn en hoe de vloer een breder deel van de achterbanden 'bedekt'.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'