De Ferrari-motor is ook in 2019 onderwerp van gesprek. Sebastian Vettel en Charles Leclerc winnen tot een halve seconde per ronde op de rechte stukken ten opzichte van Mercedes. Het gat richting de Japanse krachtbron van Honda is nog groter: Max Verstappen gaf met zijn Honda-motor in China liefst acht tienden per ronde toe. Honda zette deze winter een volgende stap richting de top, waarbij het inliep op de Mercedes-krachtbron. Concurrent Ferrari zet dit seizoen, zeker in de kwalificatie, de rest van het veld op grote achterstand op de rechte stukken. Volgens Verstappen hebben de Italianen 'iets' gevonden bij de ontwikkeling van hun krachtbron. "Ik denk dat we dichterbij zijn gekomen aan Mercedes. Het is altijd lastig om dat exact te zeggen omdat iedereen zichzelf continu doorontwikkeld. In de race zijn we over het algemeen competitiever geworden, maar in de kwalificatie steekt Ferrari er met kop en schouders bovenuit", meldt Verstappen in Bakoe. "Het gat is echt gigantisch. Ferrari heeft iets gevonden in de motor dat echt geweldig werkt, maar het motiveert de mannen van Honda om nog harder te werken aan de ontwikkeling van onze motor." Dit weekend heeft Verstappen de beschikking over de Spec 2-motor van Honda. Een eerste upgrade die meer pk's levert, maar daarnaast betrouwbaarder moet zijn. Bang voor een mogelijke gridstraf later in het seizoen is de Red Bull-coureur niet. "Ik ben erg blij dat ze zo hard pushen om upgrades te brengen. Vorig jaar liet ik al zien dat zelfs als we achteraan starten een podium nog mogelijk is. Ik zie dat niet als een heel groot probleem. Ik ben blij als we aan het einde van het seizoen het gat met Mercedes en Ferrari op motorisch vlak echt gedicht hebben. Als we dan een paar motoren meer verbruikt hebben is dat prima."
Meest gelezen