Motorleverancier Honda kreeg in de eerste races van 2019 de kans om zichzelf in de luwte te bewijzen. Na een derde plaats in de seizoensopener in Australië was het geloof er dat de Japanners echt de aansluiting zouden vinden, maar zeven races later slaat de balans negatief uit. De motoren van Mercedes en Renault zijn krachtiger, om nog maar te zwijgen over de rakketmotor van Ferrari. Honda probeert door te ontwikkelen en gebruikte reeds alle drie de beschikbare motoren om met upgrades te komen. Kleine stapjes, aldus Honda-topman Tanabe. Maar deze kleine stapjes wegen niet op tegen de grote stappen die de concurrentie wist te zetten. Red Bull stak de hand ook in eigen boezem door te erkennen dat de RB15 niet de beste auto van de grid is, maar eerlijkheidshalve is alleen het chassis van Mercedes beter dan dat van Red Bull. De wagen is beter dan acht van haar concurrenten, maar beschikt over de minst krachtige motor van het veld. In Frankrijk was Verstappen dan ook duidelijk: er moet iets veranderen. "Onze auto is niet eens zo slecht, we zijn maar in drie bochten iets langzamer dan Mercedes. We komen gewoon veel tekort op de rechte stukken, doordat we motorvermogen missen. Je ziet dat Mercedes en Ferrari een stap hebben gezet met hun motor en Renault ook. De stap die wij (lees: Honda) gezet hebben is op dit moment niet groot genoeg, we moeten dus aan de slag", laat Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 optekenen. Het is kenmerkend voor de coureur om in 'wij' vorm te spreken, iets dat hij in de afgelopen jaren niet deed toen het over de Renault-motor ging die achterin de Red Bull ging. Met Honda is er eigenlijk niets veranderd voor de Nederlander: nog altijd beschikt hij over te weinig paardenkrachten om serieus mee te strijden voor de overwinningen. "Ten opzichte van Ferrari verliezen we ruim een seconde per ronde op alle rechte stukken, iets dat we maar zeer moeilijk kunnen compenseren in de bochten." Tekst gaat verder onder de foto.
"De balans van de auto is over het algemeen best goed, maar we missen gewoon topsnelheid. Onze auto is niet slecht, maar we hebben nog net dat kleine beetje extra nodig om super te zijn qua chassis. De grootste stap moet echter komen van de motor." De Japanse motor beschikt op dit moment nog niet over de zogeheten kwalificatie modus. Een motorstand waarin de coureurs tijdens kwalificatie en bepaalde fases van de race extra vermogen ter beschikking hebben. Mede daardoor moest Verstappen in de kwalificatie en openingsronde knokken met de beide McLarens. Wie dat een jaar geleden had geroepen werd voor gek verklaard. "Die party modus gaat er zeker komen in de komende races. Je ziet dat Renault nu ook een zeer sterke party modus heeft, wij moeten ons nog zeker verbeteren over een ronde." Wanneer de volgende grote Honda-upgrade komt is nog onduidelijk. De zomerstop in de Formule 1 nadert, maar voor die tijd staan er nog een aantal lastige races op de kalender. Circuits als de Red Bull Ring en Silverstone lijken voor Verstappen een lange zit te worden, aangezien grote delen van het circuit vol gas zijn. Dan kan Max zijn pedaal wel door de grond trappen, maar de Japanse paarden gaan er niet harder door trappelen. Een ding is zeker: de tijd begint te dringen voor Red Bull en Honda wil het haar stercoureur behouden. Het in Frankrijk afgegeven signaal is duidelijk, de klokt tikt voor beide partijen die aan zet zijn om de Nederlander een winnende bolide te geven.
Meest gelezen