Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"

Bij de GP van China werd de eerste sprintrace volgens het nieuwe format gereden. Max Verstappen werd de grote winnaar, terwijl Lando Norris van pole startte. De twee vrienden zijn tevreden, maar plaatsen ook een belangrijke kanttekening.

Verstappen sprint China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Na slechts één vrije training moesten de F1-rijders zich in China op vrijdag kwalificeren voor de sprintrace op zaterdag. En na die sprintrace volgde de kwalificatie voor GP op zondag. Een druk weekend waarin Max Verstappen beide races won en pole pakte voor de GP.

"Het sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe rechtaan, zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet overdrijven, want we rijden al 24 races per jaar, waarvan zes sprintweekenden", tempert Verstappen de euforie. "Ik snap het wel. Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers oplevert op tv, maar het is ook meer stress voor de monteurs en alles en iedereen er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen. We hebben er gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we er nu twaalf nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de mensen."

Lando Norris pakte pole position voor de sprintrace, maar moest daarin uiteindelijk genoegen nemen met P6, terwijl hij op zondag wel naar P2 reed. Hij vindt sprintraces leuk, maar deelt wel de zorgen van Verstappen. "Ik vind het leuk om gewoon een weekend te beginnen en het meteen druk te hebben. Dus het feit dat één training direct overgaat in kwalificatie, vind ik leuk. Ik denk dat het mensen minder kans geeft om de auto perfect te krijgen. Vanuit dat perspectief denk ik dat het werkt", legt Norris uit.

"Maar het belangrijkste is gewoon de tol die het eist van monteurs en engineers. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg is voor ons als coureurs. Ik denk niet dat wij degenen zijn die kunnen klagen. Het zijn de honderden monteurs en technici die hier zoveel moeten reizen. Dat is niet gezond voor hen. Het is niet duurzaam. Het probleem ligt dus niet bij ons. Het is iets waar mensen meer naar moeten kijken voor de rest van het team. Ik denk dat dat een beperkende factor is, niet het feit of we elke dag in de auto kunnen stappen, want ik denk dat we dat kunnen. Het voor hen om het niet te druk maken, dat heeft denk ik prioriteit."

Ook interessant:

De Grand Prix van China ligt achter ons en daarin gebeurde genoeg. Max Verstappen leek er op de vrijdag nog niet heel goed bij te zitten, maar hij pakte overtuigend de zege in de sprintrace en de Grand Prix.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal