Het Sochi Autodrom is een circuit dat Red Bull niet goed ligt. Daarom besloot het team om de motor van Max Verstappen te wisselen, die tijdens de race de opdracht kreeg om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Daarin slaagde hij met verve. Cruciaal was de call met nog enkele ronden te gaan om toen het begon te regenen op het juiste moment naar de intermediates te wisselen. Zo klom Verstappen op vanaf de zesde, naar de tweede plaats. "We hebben de juiste beslissing gemaakt met het wisselen naar de intermediates. Ik ben enorm blij om uiteindelijk tweede te worden", aldus Verstappen bij Ziggo Sport. In de race zelf kwam hij aanvankelijk goed naar voren, maar inhalen bleek toch lastig op het Russische asfalt. Bovendien gingen de voorbanden van Verstappen er sneller aan dan gehoopt. "Ik wisselde ook redelijk vroeg naar medium banden toe. Dat was heel lastig naar het einde toe. Je probeert op de harde band te starten om dan lang door te gaan, maar ook die band hield het niet vol." "Dan moet je naar binnen en wissel je te vroeg naar medium band en kan je ook daarop niet pushen omdat die band de hele tijd opentrekt. Alle rechter bochten stuurt hij niet meer in en dan verlies je veel tijd", aldus Verstappen die last had van overmatige slijtage aan zijn linker voorband. De gridstraf deerde uiteindelijk niet, want Verstappen erkent dat winnen zonder die straf ook zeer moeilijk was geweest: "Om eerlijk te zijn als ik gewoon vooraan was gestart was dit ook het maximale resultaat. We hebben helemaal niets verloren”, lacht Verstappen. Verstappen kijkt nu tegen een achterstand aan van slechts twee punten ten opzichte van Lewis Hamilton.
Meest gelezen