Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen grapt over nieuwe F1-reglementen: "Misschien heb je dan wat bananen nodig!"

De nieuwe Formule 1-reglementen voor 2026 zijn bekend. Max Verstappen was tot nu toe geen fan, maar klinkt in Canada al een stukje positiever en heeft zelfs een grapje in huis.

Verstappen Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Actieve aerodynamica, gloednieuwe motoren maar zonder DRS: de reglementen van de Formule 1 gaan flink op de schop in 2026. Max Verstappen leverde eerder al eens kritiek, vooral over de motoren en het groeiende belang van de batterij, maar klinkt na de bekendmaking wat positiever. De Nederlander staat er neutraal in en ziet dat er ook al oplossingen zijn doorgevoerd.

"Ik zit er tussenin", stelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Nieuwe reglementen zijn nieuwe reglementen. Het is allemaal een beetje een gevolg van de nieuwe motor. Ze zeggen dat het 50% verbrandingsmotor en 50% batterij is, maar dat is niet zo. Daarom hebben we actieve aerodynamica nodig om drag tegen te gaan op het rechte stuk. Zo maken we een ronde praktischer, want anders ging je batterij te snel leeg. Dat probleem hebben ze ontdekt, denk ik."

Toch snapt Verstappen wel waarom de Formule 1 voor deze wijzigingen kiest. "Andere coureurs hebben dit misschien ook gezegd: de teams komen dichter bij elkaar als je langer dezelfde reglementen behoudt. 2026 zal dus een grote reset worden, niet alleen qua auto's, maar ook qua motoren. Je kan de reglementen goed aanpakken en misschien een grote voorsprong met de motor opbouwen. Dat weten we nu niet. Maar de Formule 1 wilde natuurlijk ook nieuwe leveranciers aantrekken en je hebt een grote verandering nodig om dat voor elkaar te krijgen. Misschien ben ik wel positief verrast en vind ik het fantastisch als ik in de nieuwe auto stap. Dat weet ik nu niet."

Bananen

Verstappen heeft wel gezien dat de motor het nu beter houdt ten opzichte van een paar maanden geleden. "We hebben veel simulaties gezien. Het is niet alsof het nu bekend wordt gemaakt en we dan ineens gaan ontwikkelen, want het gaat al een tijdje rond en wordt gefinetuned. Ik moet zeggen dat het er beter uit zag in de nieuwe updates als ik het vergelijk met de eerste keer dat ik het zag. Ze boeken progressie als het gaat om de motor en de werking ervan met het chassis en de rechte stukken. Op sommige circuits zal het beter zijn dan andere, vooral als je energie gelimiteerd is. Daar moeten we mee dealen."

De Nederlander gaf eerder wel aan dat een coureur moest terugschakelen op het rechte stuk. Dat probleem is ook verholpen. "Ze hebben het gebruik van de energie op rechte stukken veranderd, dus je hoeft denk ik niet meer terug te schakelen. Maar het snelheidstraject ziet er wel een beetje anders uit. Iedereen gaat het uiteindelijk in de simulator testen en zal het beter begrijpen. Met actieve aerodynamica lijkt het ook vooral te gaan om het feit dat je om problemen op de rechte stukken heen werkt. Als het onder controle is, is het hetzelfde voor iedereen."

Maar wat nou als je straks zelf je batterij leeg hebt gereden tijdens de race en er iemand op je jaagt met een volle batterij? Moet je dan meer na gaan denken over het gebruik van het onderdeel? Verstappen grapt. "Misschien heb je dan wat bananen nodig! Als het goed werkt, werkt het goed. Ik vind het lastig om dat nu eruit te pikken, want het hangt er ook vanaf hoe goed je elkaar kan volgen op het circuit, hoe sterk de elektrische boost is en hoe lang het opladen duurt. Dat moet ik nog beter begrijpen, net als de rest. Maar het ziet er zeker iets gecompliceerder uit."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"