In Abu Dhabi overlegden de Formule 1-coureurs met bandenleverancier Pirelli over de toekomst van de F1-banden. Veel coureurs klaagden dat er met de huidige banden niet echt te racen valt, een mening die Max Verstappen deelt. "Wij zitten nu al lang met Pirelli om tafel en leggen uit wat we anders willen, maar ik heb niet gevoel dat daar iets uitkomt of dat het beter wordt. Ze zitten echt op het verkeerde spoor. Het probleem is niet de degradatie, maar de temperatuur. Nu moeten we na één snelle ronde echt belachelijk langzaam rijden om ze af te laten koelen, omdat de temperatuur in een ronde zo hoog oploopt in de band dat je daarna geen grip meer hebt."
De problemen met de banden beperken zich niet alleen tot de extreem snelle rondes, maar beperken de coureurs ook om echt te racen. "Je moet gewoon banden hebben, ook in de race, waarmee je echt vol gas kan rijden", laat Verstappen aan Ziggo Sport weten. "In de lange runs en tijdens de race is er geen enkele ronde bij waarbij je echt vol gas kunt rijden. Het draait alleen om het sparen van de banden: de auto mag niet glijden en in de snelle bochten, die eigenlijk vol gas zijn, moet je een beetje liften om de temperatuur laag te houden. Dat hoort niet in de Formule 1. Je moet zo voorzichtig zijn met de banden en dat is echt vervelend." "In de race rijd je op zestig procent en in Mexico was het gewoon toeren. Het is en blijft nog altijd moeilijk om een F1-auto te besturen en netjes op de banden te letten. Maar het kan voor mijn gevoel echt veel harder, alleen kan je dat niet omdat de band er dan aangaat." Een oplossing in de komende jaren verwacht de Red Bull-coureur niet. De bandenspecificaties voor 2019 zijn al vastgelegd en de kans op verandering voor 2020 acht Verstappen klein: "Ik verwacht de komende jaren daar geen verandering in. We moeten denk ik echt wachten tot er een andere leverancier komt."
Meest gelezen