Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen in België: van actie van het jaar tot uitvallen in de eerste ronde

Max Verstappen rijdt komend weekend in België een halve thuisrace. Heel succesvol is hij door de jaren heen op Spa-Francorchamps echter niet echt geweest in vergelijking met andere circuits. Een blik op het verleden laat zien dat de in Hasselt geboren Nederlander niet bijzonder goed scoort voor zijn 'thuispubliek'.

Verstappen Belgie portret
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In zijn allereerste Grand Prix van België gooide Max Verstappen meteen hoge ogen. De Nederlander - toen nog in dienst van Toro Rosso - leek echter meteen voor een onmogelijke opgave te staan. Verstappen had voor de zesde keer een power unit gewisseld en werd daarom voor straf tien plaatsen teruggezet waardoor hij zondag vanaf P18 moest starten.

In de race maakte de Nederlander echter veel goed. Hij knokte zich terug tot een knappe P8, met dank aan onder meer zijn inhaalactie op Felipe Nasr buitenom in Blanchimont. Verstappen werd hier na afloop van het seizoen zelfs voor beloond met de prijs voor actie van het jaar.

Verstappen had voor zijn tweede Belgische Grand Prix in 2016 inmiddels de overstap gemaakt van Toro Rosso naar Red Bull. Met op papier beter materiaal werd er ook een beter resultaat van de Nederlander verwacht in vergelijking met het jaar ervoor. Het liep echter anders.

De kwalificatie verliep nog subliem met een tweede plaats vlak achter polesitter Nico Rosberg van Mercedes. Maar tijdens de race ging het vlak na de start direct al mis. Verstappen kwam maar moeilijk van z'n plek en werd meteen ingehaald door de twee Ferrari's. Bij de poging om zijn plek terug te krijgen, tikte de Red Bull de auto van Kimi Raikkonen aan die op zijn beurt zijn teamgenoot Sebastian Vettel in de rondte deed draaien. Allemaal moesten zij met schade de pits in en konden ze een goed resultaat vergeten. De Ferrari's finishten respectievelijk nog op plek negen en zes, terwijl Verstappen genoegen moest nemen met de elfde plaats.

			© F1
	© F1

Vroege exit en eerste podium

Een jaar later leek het allemaal van kwaad tot erger te gaan voor Verstappen. In de kwalificatie kwam de Nederlander niet verder dan P5, op gepaste afstand van de poleposition. Een opmars in de race op zondag zat er echter niet in, want al na zeven ronden viel de Red Bull stil met een kapotte power unit. Zijn teamgenoot Daniel Ricciardo hield de eer voor het team hoog met een derde plaats, maar was ook niet opgewassen tegen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel.

Dan 2018, het jaar van de revanche. Verstappen moest wel van ver komen, want de zevende plaats betekende zijn op één na slechtste uitgangspositie in België tot dan toe. In de race werkte hij zich echter op tot het podium, zijn eerste voor het uitzinnige oranjepubliek op Spa. Een kunstje dat hij later nog een keer zou herhalen, maar niet in 2019.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Weer die Fin en opnieuw brons

Dat was namelijk het jaar van de touche met - opnieuw - Kimi Raikkonnen, die dit maal voor Alfa Romeo reed. Verstappen kwam slecht van z'n plek af en zag de Fin voor hem langs de eerste bocht inkruisen. Er was onvermijdelijk contact en een paar bochten later moest Verstappen zijn Red Bull voor een tribune met treurende fans alweer langs de kant zetten.

Bij tot nu toe laatste Grand Prix van België voor Verstappen gebeurden voor de Nederlander geen hele bijzondere dingen. De Red Bull ging als derde van start achter de beide Mercedessen en finishte zondag in die hoedanigheid ook weer. Saai, maar waar.

Het is afwachten hoe Verstappen het deze keer gaat doen in de Ardennen. De Nederlander zal er in ieder geval op gebrand zijn om zich bij de eerste race na de zomerstop meteen weer te laten gelden en als winnaar uit de bus te komen.

			© Alfa Romeo
	© Alfa Romeo

Ook interessant:

Crashes gaan Verstappen achtervolgen in tweede seizoenshelft

Zijn crashes kunnen Max Verstappen in de seizoenshelft wel eens achtervolgen, maar dat wil niet zeggen dat hij kansloos is voor de wereldtitel. In de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-kenner Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Joris Mosterdijk, bespreken we de gevolgen hiervan en blikken we uitvoerig vooruit op de Grand Prix van België. Beluister 'm hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2021 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"