Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

"Verstappen kan geen kampioen worden in deze Formule 1"

Oud-F1-coureur Alex Zanardi denkt dat de Formule 1 terug in de tijd moet. In een exclusief interview met RacingNews365 laat de Italiaan weten dat de hybride-motoren de sport te gecompliceerd maken en coureurs te weinig nog het verschil maken.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Zanardi reed begin jaren negentig in de Formule 1 en keerde na een succesvolle periode in het Amerikaanse CART terug naar het team van Williams. Volgens de Italiaan werden in die tijd al de verkeerde wijzigingen doorgevoerd om de Formule 1 spannender te maken.

"In mijn tijd was het Max Mosley die de verkeerde keuzes maakte. Hem werd gevraagd om voor meer inhaalmanoeuvres te zorgen. Doordat hij moeilijk de circuits breder kon maken, besloot hij de wagens smaller te maken. Daarnaast voerde hij bijvoorbeeld ook banden met groeven in. Zijn keuzes pakten eigenlijk allemaal verkeerd uit, zijn nieuwe regels zorgden ervoor dat de teams steeds creatiever werden en de sport steeds gecompliceerder werd. Die trend is doorgezet, waardoor we nu met een Formule 1 zitten die veel te technisch is geworden", aldus een kritische Zanardi in gesprek met RacingNews365.

"De coureurs maken het verschil niet meer. Vroeger kon een coureur nog de auto en het team veranderen, maar die tijden zijn voorbij. Natuurlijk blijft de Formule 1 het paradepaardje van de autosport, maar er is ook steeds meer kritiek. In mijn ogen moet men daarom de beste tien engineers uit de autosport samen zetten in een kamer en hen laten beslissen hoe we verder moeten in 2021. Wanneer men verder gaat met de hybride en zelfs elektrische wagens zoals Jean Todt voor ogen heeft, dan gaan we denk ik de verkeerde kant uit."

Zanardi geniet vooral in Amerika grote bekendheid door zijn succesvolle periode in de CART, volgens de Italiaan kunnen de nieuwe regels ervoor zorgen dat ook de Amerikanen meer gaan kijken naar de F1.

"De Amerikanen kijken niet naar de Formule 1, omdat de wagens veel te bepalend zijn voor het resultaat. Iemand als Max Verstappen kan nu geen wereldkampioen worden omdat zijn wagen simpelweg te langzaam is. Dat is iets dat moet veranderen. Je moet ervoor zorgen dat een team met een budget van 50 miljoen ook mee kan strijden om de overwinning. Dat is iets wat niet alleen de Amerikanen, maar alle autosportfans in de wereld willen zien. De coureur moet het grootste verschil kunnen maken."

"Begrijp me niet verkeerd, ik vind het nog steeds leuk om naar de Formule 1 te kijken, maar het is in mijn ogen niet meer wat het geweest is. Toch denk ik dat er genoeg potentie is om de F1 zelfs nog groter te maken dan dat het voorheen al was. Er rijden op het moment ook fantastische coureurs als Verstappen, Lewis Hamilton en Charles Leclerc mee. Die gun ik graag andere wagens waarin ze hun talenten nog meer kunnen laten zien."

De hoop van de immer positief ingestelde Italiaan lijkt echter in te gaan tegen de belangen van de verschillende automerken in de Formule 1. De terugkeer van simpelere Formule 1-wagens lijkt dan ook in 2021 niet aan de orde te zijn.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

8 reacties