Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen kan wel lachen om verwarring rond wereldtitel: "Vond het eigenlijk best grappig"

Nadat Max Verstappen over de finishlijn kwam was het niet duidelijk dat de Nederlander zojuist zijn tweede wereldtitel had gepakt. De nuchtere Nederlander zelf kan er wel om lachen.

De Grand Prix van Japan was de race waar het moest gaan gebeuren; Max Verstappen die zijn tweede wereldtitel pakt in het thuisland van Honda. Maar nadat Verstappen als eerst over de finishlijn kwam in Japan en daarmee zijn eerste F1-zege op Suzuka pakte, wist eigenlijk niemand dat hij daadwerkelijk kampioen was geworden. Velen dachten dat hij nog een punt tekort kwam. Verschillende zaken zorgden namelijk voor verwarring: werden er nou wel of niet de volle punten gegeven en wat voor straf zou Charles Leclerc krijgen nadat hij een fout maakte in de laatste ronde en Sergio Perez in de weg reed? Ook Verstappen zelf had tijdens de race 'geen idee hoe ze (de FIA, red.) het zouden doen met de punten.' Hij verwachtte niet dat hij de titel al veroverd had. "Het doel was om de race te winnen en toen ik eenmaal over de finish kwam, had ik zoiets van: 'Oké dat was een geweldige race. Een goed aantal punten, maar we zijn nog geen kampioen'", aldus de Nederlander later op zondag. "Vervolgens deed ik het interview na de race en begonnen de monteurs ineens te juichen en ik dacht 'wat is er aan de hand?' Toen realiseerde ik me dat Checo tweede was in plaats van Charles. Maar ik wist nog steeds niet of we de volle punten, halve punten of driekwart van de punten kregen. Ik weet niet hoe dat werkt." "Maar daarna kwam Tom (Wood, FIA media-afgevaardigde, red.) naar me toe en hij zei dat ik de wereldkampioen was. Vervolgens zeiden mensen ineens van 'nee, je mist nog steeds een punt'. En ik had zoiets van 'Oh geweldig... Dat is een beetje raar'. Maar uiteindelijk hadden we alsnog genoeg punten dus waren we weer wereldkampioen!"

Verstappen begrijpt de verwarring

Van niet kampioen, naar wel kampioen, naar niet kampioen, naar toch weer wel kampioen. Verstappen kan er achteraf wel om lachen en snapt dat er enige verwarring was aangezien het een complexe situatie was. "Om eerlijk te zijn maakt het me niet uit dat het een beetje verwarrend was. Ik vond het eigenlijk best grappig, want uiteindelijk verandert het resultaat niet. Toen ik over de finishlijn kwam had ik sowieso niet genoeg punten gehad, ook al zou je de volle punten geven. Dus in dat scenario zou er niks anders zijn geweest." "Wat betreft de regels; dit zijn erg complexe situaties met het weer en de hoeveelheid rondes. En dan heb je nog eens het verschil of je de race finisht of dat de race vroegtijdig wordt beëindigd door de rode vlag. Er zit een verschil tussen die twee." "Ik ben van mening dat als je te weinig regels hebt, het niet goed is. En als je te veel regels hebt, dat ook niet goed is. Het blijft moeilijk om daarin een middenweg te vinden." De FIA legde na de race in een statement uit dat het gereduceerde puntenaantal alleen van toepassing is als een race gestaakt wordt en niet meer wordt hervat. Dit was in Japan niet het geval, want daar werd de race 'gewoon' uitgereden na een lange periode met de rode vlag.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'