Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen keert terug op voor hem uiterst succesvolle grond

Dit weekend reist het Formule 1-circus af naar Mexico, waar er met nog vijf races te gaan een belangrijk raceweekend plaatsvindt. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar Max Verstappen zal gezien zijn track record op het Autodromo Hermanos Rodriguez zeker met vertrouwen afreizen naar Mexico-Stad.

Niemand op de huidige Formule 1-grid heeft meer ervaring dan Max Verstappen op het circuit in de Mexicaanse hoofdstad. De Grand Prix van Mexico keerde namelijk in 2015, in hetzelfde jaar dat de Nederlander zijn debuut maakte, na een afwezigheid van 23 jaar terug op de kalender. Zelfs Kimi Raikkonen reed tot aan dat jaar nog niet op het Autodromo Hermanos Rodriguez. Door de jaren heen was de Red Bull-coureur uiterst succesvol. Net zo succesvol als één andere coureur op de grid in Mexico. Je raadt het misschien al wie dat is: Lewis Hamilton.

2015: Verstappen maakt kennis met Mexico: P9

Tijdens zijn eerste Formule 1-Grand Prix in Mexico, in 2015, kende Verstappen een wisselvallig weekend. Op een opdrogende baan zette hij in de eerste training nog de snelste tijd neer van iedereen, maar in de tweede oefensessie parkeerde hij zijn STR10 in de muur bij het uitkomen van het stadiongedeelte. Maar goed, dat waren slechts trainingen. In de kwalificatie klokte hij knap de negende tijd, terwijl teamgenoot Carlos Sainz niet tot Q3 wist door te dringen: P11. De punten worden echter pas verdeeld in de race. Daarin hield Verstappen stand op plek negen, terwijl zijn teamgenoot wel terugzakte en slechts als dertiende eindigde. De race werd gewonnen door Nico Rosberg, die samen met Lewis Hamilton met afstand de snelste was van het veld. Hamilton was echter al kampioen, dus voor de titelstrijd maakte het niets uit.

2016: Verstappen laat van zich horen: P4

In 2016 liet Max Verstappen voor het eerst echt van zich horen in Mexico. Met zijn Renault-motor achterin snelde hij in de kwalificatie naar de derde tijd achter de ongenaakbare Mercedes-coureurs. In de race reed hij lange tijd op die plek, maar in het slot van de Grand Prix verremde hij zich in gevecht met Sebastian Vettel. De Nederlander reed recht door en behield zijn derde stek. Vettel werd gillend gek en liet zich op de radio helemaal gaan toen hij niet voorbij Verstappen wist te komen en tot overmaat van ramp Daniel Ricciardo achter hem aan zag sluiten. Verstappen kwam uiteindelijk als derde over de finish en kreeg vervolgens vijf seconden straf omdat hij de baan verliet en daar een voordeel bij behaalde. Pas kort voordat hij het podium op wilde gaan werd hij door de wedstrijdleiding weggehaald uit de cool-down room, zoals hieronder op de beelden is te zien. Vettel mocht naar het podium, maar hij zou later nog een penalty krijgen. De Duitser had zich namelijk 'op gevaarlijke wijze' verdedigd, waardoor hij uiteindelijk een tien seconden straf kreeg. Ricciardo was daardoor de lachende derde, letterlijk.

1456259950825541652

Ah the good ol' cooldown room memories Who could forget this moment from our 2016 race in Mexico?! When a last minute penalty for Max Verstappen led to Sebastian Vettel's podium run! #MexicoGP #F1 pic.twitter.com/AXtPgox5g1 — Formula 1 (@F1) November 4, 2021

2017: Verstappen domineert in Mexico: P1

In 2017 was het tijdens de derde hedendaagse editie van de Mexicaanse Grand Prix raak voor Verstappen. In de kwalificatie miste hij op een haar na nog de poleposition. Die moest hij laten aan Sebastian Vettel, maar de race was voor de Nederlander. Verstappen maakte een goede start en wist zijn Red Bull-bolide te laten staan aan de buitenkant bij Vettel. Daardoor wist ook Hamilton de Duitser in te halen. De twee kwamen echter met elkaar in aanraking, wat leidde tot een kapotte voorvleugel voor Vettel en een lekke band voor Hamilton. Twee concurrenten schakelden elkaar op die manier uit, mede door de goede start van Verstappen. Het werd een makkelijke race voor Verstappen, wiens teamgenoot Ricciardo door een motorwissel achteraan moest starten. Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen, de twee overgebleven concurrenten namens Mercedes en Ferrari, waren niet bij machte om het de Nederlander moeilijk te maken. Hij won met 20 seconden voorsprong op Bottas en 54 seconden voorsprong op Raikkonen.

2018: Boze Verstappen wint opnieuw: P1

In 2018 was het weer raak voor Max Verstappen, al was de Nederlander nog even zwaar pissig. Op de zaterdag miste hij namelijk op 0,026 de poleposition, die hij aan teamgenoot Daniel Ricciardo moest laten. Het zou een van de laatste kunstjes zijn voor de Australiër namens Red Bull, want aan het einde van het seizoen vertrok hij naar Renault. Voor hem eindigde de race ook in mineur. Een slechte start zorgde ervoor dat hij de leiding meteen verloor aan Verstappen. In ronde 61 ging het vervolgens helemaal mis en moest hij zijn wagen aan de kant zetten na problemen met zijn versnellingsbak. Het zorgde ervoor dat Verstappen onbedreigd naar de zege reed. Hij reed Valtteri Bottas zelfs op een ronde en Lewis Hamilton net niet. Zijn tweede zege in Mexico was een feit.

2019: Straf na pole doet Verstappen de das om: P6

In 2019 was Max Verstappen logischerwijs de grote favoriet. Dat maakte hij op papier waar in de kwalificatie. Omdat hij tijdens zijn laatste, snelle ronde echter gele vlaggen negeerde - en daar misschien iets te openlijk voor uit kwam - kreeg hij een straf van drie plekken. Vanaf plek vier, achter niemand minder dan Lewis Hamilton, had Verstappen zeker nog kansen. Toen kregen we echter al meteen een voorproefje op 2021, want samen gingen de twee door de eerste bochtencombinatie en moesten ze noodgedwongen door het gras (zie foto hierboven). Ze verloren plekken, waarna Verstappen vanaf P7 opnieuw aan de bak moest. Een gewaagde, maar mooie inhaalactie op Bottas in ronde zeven eindigde uiteindelijk in tranen, want de Fin sneed met zijn voorvleugel de achterband van Verstappen open. Het gebeurde aan het einde van de ronde, maar de lekke band werd pas merkbaar toen de Red Bull-coureur al voorbij de pitstraat was. Hij moest daardoor een ronde lang op een lekke band rijden en zijn race was praktisch voorbij. Wel wist hij zich nog knap op te werken naar P6, voor iedereen uit het middenveld. In 2021 zal hij, nadat de 2020-editie niet doorging, sportieve revanche willen nemen voor de verloren editie van 2019.

1455929009376829440

Lekke band, lekke band Geen drie op een rij voor MaxVerstappen in Mexico na een touché met Valtteri Bottas in de openingsfase GP van Mexico Vrijdag t/m zondag Ziggo Sport (kanaal 14 & Select) #ZiggoSportF1 #MaxVerstappen pic.twitter.com/eundLsb6zu — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) November 3, 2021

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'