Max Verstappen en Sergio Perez kenden allebei een oke vrijdag. In VT2 werd Max Verstappen gehinderd door verkeer in zijn snelle ronde en kwam hij niet verder dan P5. Sergio Perez stond voor hem op P3 en was een tiende sneller. Toch zal iedereen onthouden dat Checo aan het einde van de sessie de controle over zijn RB19 verloor, de muur kuste en strandde in de grindbak. Gek genoeg was het de Mexicaan die tijdens VT2 met een stabielere configuratie reed op zijn RB19. In VT1 was het andersom, zoals op de onderstaande video's te zien is. Verstappen begon de vrijdag namelijk met een grotere achtervleugel met meer downforce, maar al snel maakte hij de overstap naar een echte low downforce achtervleugel. Artikel gaat verder onder de afbeeldingen .
VT2: Verstappen agressiever
Beide coureurs zijn in VT2 uiteindelijk de baan opgegaan met een low downforce set-up, waarbij Verstappen nog net een tikkeltje verder ging, op de onderstaande afbeeldingen te zien aan het horizontale element met de tekst 'ORACLE'. Als je goed kijkt, dan kan je namelijk zien dat het bovenste deel van de letters bij Verstappen een klein beetje wegvalt, terwijl de hoofdsponsor van Red Bull veel duidelijker te zien is op de achtervleugel van de RB19 van Perez. Wat kunnen we uit deze keuze afleiden? Dat de Mexicaan heeft gekozen, in ieder geval in VT2, voor een bolide die op papier net wat stabieler is dan de wagen van Verstappen. Meer downforce, een stabielere wagen, maar wel wat meer drag . Op de rechte stukken hoeft het niet per se veel tijd te kosten, want het DRS-effect zorgt ervoor dat de diffuser beter werkt en de topsnelheden hoger worden. Uiteindelijk mocht het niet 'baten' voor Perez, de stabielere wagen, want hij was degene die de controle over zijn RB19 verloor aan het einde van die sessie. Wel was hij een tiende sneller dan zijn Nederlandse collega, maar volgens Marko had zijn stercoureur 'gewoon' bovenaan gestaan als hij in zijn snelle ronde niet gehinderd was.
Meest gelezen