In een exclusief interview met RacingNews365 blikt Michael Bleekemolen nog eens terug op het 2020-seizoen. Volgens de voormalig Formule 1-coureur was Ferrari de grootste tegenvaller van het seizoen. "Het zag er echt niet uit bij Ferrari dit jaar en Sebastian Vettel ging ook nog eens slecht in het kwadraat, onbegrijpelijk wat er met hem gebeurde. Het is heel raar in ieder geval dat Ferrari zover terug was gezakt. Je twijfelt er ook over of het nog wel in orde zal komen, al zullen ze keihard aan het werk gaan om de motor te verbeteren deze winter. De testbank zal daar in Maranello overuren draaien." De vraag is echter of de Scuderia in een korte winter het gat kan dichten met Mercedes en Red Bull. Nadat de Italianen een akkoord vonden met de FIA over de power-unit, kwam men nooit meer mee met de top teams. "Ik denk dat Max Verstappen toch wel zijn gelijk heeft gekregen, dat ze bij Ferrari in 2019 toch met een illegale motor hebben gereden. Al moet je je bij illegaal afvragen of het illegaal was of dat men een maas in de wet had gevonden", aldus Bleekemolen, die concludeert dat Ferrari net als alle andere teams altijd bezig zal zijn om de regels zo optimaal mogelijk in haar voordeel te gebruiken. "Feit is en blijft in ieder geval dat Ferrari het dit jaar onwijs lastig heeft gehad. Charles Leclerc deed het nog redelijk, maar met redelijk is ook alles gezegd. Vettel maakte zoals gezegd een slecht jaar mee en eigenlijk zie je hem de laatste jaren al telkens wat minder worden, hij maakt steeds meer foutjes. Ik zie hem zichzelf dan ook niet zomaar herpakken bij Aston Martin in 2021. Daarvoor heb ik te veel mis zien gaan bij hem de afgelopen jaren." Volgens Bleekemolen zal de Scuderia in ieder geval moeten investeren in een nieuwe power-unit, maar biedt dat nog geen garantie op nieuwe successen. Mercedes heeft in de ogen van de Nederlander namelijk nog altijd alles het beste op orde wat betreft de power-unit. "Mercedes is nog steeds sterker dan de rest en ook dat is een klein gelukje om eerlijk te zijn. De motor van de Duitsers is namelijk sterker, maar dat is een kwestie van details. Alles moet precies goed vallen om zoveel mogelijk pk's uit je motor te kunnen halen en dat is Mercedes perfect gelukt in de afgelopen jaren. "De andere teams en vooral Ferrari krijgen het gat niet zomaar gedicht doordat je tijdens het seizoen ook niks aan je motor mag veranderen. Ook is het voor de andere teams lastig om een motor precies zo in elkaar te laten vallen zoals dat Mercedes wel is gelukt." Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen in de nieuwste podcast van RacingNews365. Beluister hem hieronder.
Meest gelezen