De eerste drie races maakten duidelijk dat de Red Bull-Honda combinatie nog geen winnende is. Het team komt zowel in de bochten als op de rechte stukken tekort. Dat laatste was in de afgelopen seizoenen ook steevast het geval, maar nu is Max Verstappen optimistischer. "We staan nog niet waar we willen staan, maar dat was ook onze verwachting nog niet. Honda heeft ook tijd nodig en we moeten zelf aan de slag met onze auto. Momenteel komen we ongeveer dertig pk tekort, maar ik heb er vertrouwen in", laat de Red Bull-coureur tijdens presentatie van de Jumbo Racedagen weten. Met name in Bahrein en China lieten Mercedes en Ferrari op de rechte stukken zien dat ze aanzienlijk aan tijd winnen. In het geval van de Italianen bedroeg de tijdwinst op de rechte stukken in China liefst acht tienden per seconde. Na een moeizame periode met Renault als motorleverancier, waarin Verstappen de Fransen regelmatig een flinke veeg uit de pan gaf, klinken nu aanzienlijk positievere geluiden uit zijn mond. Tekst gaat verder onder de foto.
"Het is algemeen bekend dat we nog vermogen tekort komen ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Dat kan voor mensen hetzelfde klinken als de afgelopen jaren, maar nu zit er écht een plan achter. Er komt een upgrade aan en ook wij zetten stapjes. Achter de schermen werkt Honda keihard om het gat te dichten." In Bakoe krijgt de Nederlander de beschikking over een eerste upgrade van zijn Honda-motor, goed voor ongeveer 20 pk en een tijdwinst van een kleine twee tienden per ronde. Red Bull probeert ook met man en macht de RB15 verder te verbeteren. Daar waar het chassis in 2018 subliem presteerde, heeft de renstal nu een achterstand. "We komen nog grip tekort, zowel aan de voor- als achterkant. Op dat vlak moeten we nog stappen zetten", klinkt het nuchter. Vrezen voor een herhaling van het scenario waarin Red Bull zich de afgelopen jaren bevond samen met Renault is de Nederlander met Honda niet. "Ze zitten op de goede weg en geld is geen probleem. Het plan is goed en ze hebben de juiste mensen binnen het team."
Meest gelezen