Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen met extreme achtervleugel in actie bij GP Italië

Het team van Red Bull rijdt vrijdag met een extreem vlakke achtervleugel tijdens de vrije trainingen voor de Italiaanse Grand Prix.

Het circuit van Monza is het snelste circuit van de Formule 1-kalender, met een gemiddelde snelheid die boven de 260 kilometer per uur ligt en topsnelheden van ongeveer 350 kilometer per uur. De teams rusten hun bolides uit met een zogeheten 'low downforce'-configuratie, waarbij de focus ligt op de snelheid op de rechte stukken. Red Bull gaat daarbij weer een stap verder dan Ferrari en Mercedes en rijdt met een extreem vlakke achtervleugel, in de zoektocht naar snelheid op de lange rechte stukken. Het rijden met 'weinig' vleugel is ook een gevolg van het verschil in vermogen tussen de Ferrari-motor en de Honda-motor van Max Verstappen. Laatstgenoemde komt behoorlijk wat pk's tekort, waardoor Red Bull een compromis moet vinden tussen het compenseren van het tijdverlies op de rechte stukken en het iets prijsgeven van de tijdwinst die het normaliter in de bochten behaalt. Bekijk hieronder de achtervleugels van Red Bull, Ferrari en Mercedes, waarbij het verschil duidelijk zichtbaar is.

1169580203171045376

Lo de Red Bull para Monza no es ala. Red Bull rear wing for Monza is not a rear wing anymore. pic.twitter.com/j4uY4AHAEw — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 5, 2019

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië