Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2025 was er bij Red Bull Racing de hoop dat ze het McLaren serieus lastig konden maken. De realiteit was echter al snel anders: het team uit Woking bleek de dominante factor te zijn en de concurrentie liep al gauw achter de feiten aan. De constructeurstitel kon bij Red Bull al heel snel overboord, want de tweede coureur in de vorm van Liam Lawson scoorde in de eerste twee races geen enkel punt.
Daardoor kon de focus al vrij vlot worden verlegd naar de rijderstitel en Max Verstappen wist aardig bij de twee McLaren-coureurs te blijven. Hij won zelfs verrassend de races in Japan en Imola, maar de problemen bij Red Bull werden ook zichtbaar. De viervoudig wereldkampioen was niet vooruit te branden in Bahrein en Hongarije en in Spanje kwam het tot een clash met George Russell, nadat hij zijn positie terug wilde geven.
Bij het ingaan van de zomerstop had Verstappen pas vijf keer op het podium gestaan en keek hij mede door de mindere resultaten en de dominante optredens van Oscar Piastri en Lando Norris al tegen een forse achterstand aan. Hij moest een gat van 97 punten overbruggen ten opzichte van WK-leider Piastri, met nog tien races te gaan.
Na de race op Zandvoort, waar Verstappen knap als tweede eindigde, werd de achterstand nog groter, want de Australiër in dienst van McLaren won die race. Daardoor liep de marge op naar 104 punten, de grootste achterstand van de Nederlander dit seizoen op de WK-leider. Maar in de afgelopen drie races sloeg Verstappen flink toe.
Vijfde wereldtitel
In Italië en Azerbeidzjan won de viervoudig wereldkampioen op overtuigende wijze en liep hij 35 punten in op Piastri, waarbij vooral de crash van de Australiër in de openingsronde een pijnlijke was. Ook in Singapore nam Verstappen weer wat van de voorsprong af. De 28-jarige Red Bull-coureur finishte als tweede, terwijl Piastri niet verder kwam dan P4.
Zodoende is de marge van de Australiër ten opzichte van de Nederlander teruggelopen naar 63 punten, met nog zes GP's en drie sprintraces te gaan in 2025. Bovendien moet Verstappen nog afrekenen met Norris, die tussen de twee kemphanen in staat. De Brit heeft een voorsprong van 41 punten op zijn concurrent uit 2024, terwijl hij 22 punten moet goedmaken ten opzichte van teamgenoot Piastri.
Verstappen wacht dus een monsterklus om überhaupt zijn vijfde titel op rij te winnen. Maar als hem dat lukt, dat verbreekt hij wel een eigen record. Tot nu toe is de grootste achterstand in punten die is omgebogen om uiteindelijk toch wereldkampioen te worden, 46 punten. De Red Bull-coureur stond na drie races in 2022 op die achterstand ten opzichte van Charles Leclerc.
De Nederlander kwam niet aan de finish in Bahrein en Australië, terwijl hij de race in Jeddah op zijn naam schreef. Desondanks was hij wel de sterkere ten opzichte van de Ferrari-coureur en pakte hij dat jaar zijn tweede wereldtitel. Wil Verstappen zich voor de vijfde keer op rij kronen tot wereldkampioen, dan moet hij dus een waar huzarenstukje opvoeren, waarbij hij zijn eigen record aan diggelen moet rijden. Maar als iemand het kan, dan is het toch wel de viervoudig wereldkampioen.
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!