Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen: "Moet mijn 'rijstijl' aanpassen in 2022"

Volgend jaar gaat het technisch reglement van de Formule 1 op de schop. De auto's zullen er daardoor anders uitzien en Max Verstappen denkt dat ook de wegligging van zijn bolide volgend jaar wel eens anders zou kunnen zijn.

In 2021 werd er in de Formule 1 gereden met een doorontwikkelde versie van de 2020-auto. Nieuwe grote technische veranderingen zouden eigenlijk in 2021 worden doorgevoerd, maar werden een jaar uitgesteld vanwege de coronapandemie. In de Grand Prix van Abu Dhabi werd door de coureurs dus voor het laatste gereden met de huidige Formule 1-auto's. Max Verstappen wist in zijn RB16B in die wedstrijd nog het wereldkampioenschap op zijn naam te schrijven. De Nederlander geeft aan wat hij gaat missen aan zijn kampioenschapsbolide. "Ik houd van de huidige auto's vanwege de snelheid die we kunnen rijden. Het is indrukwekkend hoeveel grip je hebt", zegt de Red Bull-coureur in een interview met sponsor CarNext . "De nieuwe auto's zullen zeker een paar seconden langzamer zijn, maar dat is met het idee van het hebben van betere races. Dat je een beetje dichter achter een andere auto kunt zitten, dat is wat ze willen. Want als je (met de huidige auto's, red.) dichtbij komt, heb je veel hinder van de auto voor je. Dus ik hoop wel dat dat gaat gebeuren", geeft Verstappen toe.

Nieuwe banden vragen andere rijstijl

Om het inhalen te bevorderen heeft de F1 dus nieuwe technische reglementen bedacht voor 2022, waardoor de auto's er heel anders uit zullen gaan zien. Daarnaast heeft bandenleverancier Pirelli de opdracht gekregen om voor het nieuwe jaar andere banden te maken. Verstappen en collega's zullen volgend jaar op grotere banden rijden en dat vraagt volgens de Nederlander om een aanpassing van zijn rijstijl. "De banden zien er compleet anders uit met 18 inch-velgen. De banden reageren ook anders en daar zal ik mijn rijstijl op moeten aanpassen." Hij licht toe wat er volgens hem anders is aan het nieuwe rubber. "Het voelt iets scherper aan. Dan heb ik 't over hoe de banden reageren en gewoon de algemene tractie die je uit de bochten hebt. Dat is anders. Dus ik ben benieuwd hoe het in het echt zal aanvoelen."

'Aanpassingsvermogen is het belangrijkste'

Alhoewel Verstappen hierboven aangeeft zijn rijstijl aan te moeten passen vanwege de nieuwe banden, is hij er niet van overtuigd dat hij een bepaalde rijstijl heeft. Volgens de Nederlander moet een coureur zich altijd aanpassen aan het materiaal wat hij krijgt. "Iedereen vraagt altijd: 'wat is je rijstijl?' Nou ik denk niet dat ik er één heb, je moet je gewoon aanpassen aan de situatie. Dat is je rijstijl, want als de auto onderstuur heeft, moet je je daaraan aanpassen. Als een auto overstuur heeft, moet je je daar ook aan aanpassen." "Je kunt dus niet zeggen: 'dit is mijn rijstijl en zo ga ik rijden'. Dat is onmogelijk want soms werkt het gewoon niet met het materiaal dat je hebt. Dus ik denk dat aanpassingsvermogen aan het einde van de dag altijd het belangrijkste is", aldus de wereldkampioen van 2021.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal