Het contract van Max Verstappen bij Red Bull loopt nog door tot en met het Formule 1-seizoen van 2028, maar daarna is het nog onzeker of hij blijft racen. Een nieuw weekendformat helpt daar mogelijk niet aan mee. De Nederlander liet in Australië al weten dat hij in gesprek is met het F1-management hierover, want een nóg drukker weekend, dat ziet hij niet zitten. Daarnaast heeft Verstappen zijn ultieme doel, wereldkampioen worden, al bereikt. In de nieuwste podcast van RacingNews365 bespreken autocoureur Tim Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de uitspraken van Verstappen, zijn mening over het (mogelijke) nieuwe format en vellen ze ook hun eigen oordeel over het nieuwe format. Coronel trapt af: "Verstappen heeft een bepaald doel nodig. Eerst was het wereldkampioen worden, toen was het zo veel mogelijk overwinningen behalen. Dat is overigens nog niet gelukt. Maar hij moet altijd doelen hebben en het lijkt alsof de doelen bijna op zijn. Ik zie wel dat hij echt een familieman is en ook wel een beetje wil gaan genieten." Als het weekend namelijk nog drukker wordt en de kalender blijft groeien, dan kan het voor Verstappen en een aantal collega's een keer teveel worden. "Als je de coureurs moet geloven, dan is het rennen en vliegen elk weekend. Het zijn wel heel veel races nu", vindt Tim. Dimmers ziet nog wel een paar doelen voor de Limburger, zoals het behalen van zeven wereldtitels om Lewis Hamilton en Michael Schumacher te evenaren, en wie weet daarna nog een achtste. Hij begrijpt waar de kritiek van Verstappen vandaan komt. "Ik heb het idee dat Max niet echt van veranderingen houdt. Hij is niet vaak enthousiast over veranderingen die er zijn. De halo, 'dat lelijke ding', daar was hij op tegen." "Hij heeft gezegd dat hij minimaal tot en met 2028 rijdt, maar wat hij daarna gaat doen? Hij heeft geen zin om nog meer te moeten gaan racen in zo'n weekend. Het wordt alleen maar drukker, drukker, drukker. Toen zei hij ook: 'Maak de weekenden maar wat korter', gewoon alleen de zaterdag en de zondag."
Nieuwe F1-weekendformat
In het mogelijke nieuwe format worden de F1-fans getrakteerd op twee kwalificaties en twee races: een sprintrace en een normale race. Coronel is voorstander. "Hoe meer races, hoe meer spektakel, hoe meer lol, denk ik. Nu zitten we alleen op zondag op het puntje van onze stoel en tijdens het derde deel van de kwalificatie." "Ik ben wel nieuwsgierig. Ik kan me voorstellen dat ze het niet leuk vinden als rijders, maar als kijker en als volger: kom maar op!" Dimmers kijkt er met gemengde gevoelens naar. "Kijk, het format dat je nu had met de sprintrace: eerst een vrije training, dan een kwalificatie en dan een training die nérgens om gaat..." "Een training die het kijken niet eens waard is. Je mag niks meer veranderen aan de auto, wat ik niet tof vind. Waarom rijd je dan een training? Je kunt niks veranderen behalve de bandendruk en wat vleugel. Dan denk ik: schrap die training dan. Het is misschien leuker om twee keer te gaan kwalificeren. Goed, daar waren in het begin ook geluiden over. Je krijgt misschien een one lap qualifying voor een sprintrace, maar je gaat er dan ook zo'n kermis van maken, wat we in het verleden ook wel eens hebben gehad. Toen had je nog twee kwalificaties, op vrijdag en op zaterdag, waar de tijden bij elkaar opgeteld werden." Coronel haakt aan: "Je kan ook anders denken: in het verleden gingen er eigenlijk alleen mensen op zondag kijken. Ook op de circuits. Nu is het al op zaterdag een heel event én op vrijdag. Ze maken er eigenlijk een soort festival achtig dingetje van, dus ze moeten eigenlijk wel wat meer verbreden." Daar moet Dimmers wel aan toevoegen dat het niet té veel moet worden in een raceweekend. "Ik ben nu ook benieuwd naar hoe het in de MotoGP gaat", zo vervolgt hij, doelend op de motorsport waar nu ieder raceweekend een sprintrace wordt gehouden. "Daar zie je veel actie, maar daar is de risk versus reward meer in balans. Geef dan ook de helft van de punten. Je moet meer punten geven aan de winnaar van een sprintrace", aldus Dimmers, waar Coronel het ook roerend mee eens is. Beluister de volledige RN365 F1-podcast hieronder!
Meest gelezen